Veronica Handeland kjøpte iPhone på siden og betalte på forhånd. Men telefonen uteble.
– Virket veldig troverdig
– Jeg gikk inn på Finn for å spare penger. Jeg fant en iPhone som jeg og selgeren ble enige om at jeg skulle gi 4000 kroner for. Jeg overførte da penger på kontoen til denne personen, forteller Handeland.
Men da telefonen aldri dukket opp forsto hun at hun hadde blitt svindlet.
– Jeg hadde ingen mistanke om svindel. Han virket veldig troverdig, svarte på mail og alt sånt i den første fasen, forteller Handeland.
Var det ikke litt naivt å overføre penger før du faktisk fikk den?
– Jeg ser jo i ettertid at det kanskje var litt naivt, erkjenner Handeland, som aldri kommer til å betale på forskudd igjen.
– Jeg kommer nok til å benytte meg av postoppkrav eller Finns trygghetsgaranti, sier Handeland, og anbefaler andre å gjøre det samme.
– Blir ofte henlagt
Hun er langt fra den eneste som kanskje har vært smånaiv.
Leder Eirik Nyberg i Forbrukerrådet på Agder sier det for tiden jobbes med å hente ut statistikk, men han er klar på at mange flere blir svindlet på Finn enn tidligere.
Det er i hovedsak mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner som utgjør problemet. Forhåndsbetaling for disse varene blir i større og større grad et krav fra de såkalte selgerne på Finn.
– Vi snakker om en dobling, kanskje en tredobling i antall henvendelser om svindel eller forsøk på svindel via Finn det siste året, sier Nyberg.
Han sier de fleste svindeltilfellene ligger i prisklassen 3000–5000 kroner, og at de dermed er så små at politiet nesten uten unntak henlegger sakene.
– Politiet prioriterer ikke sakene, sier Nyberg.
Umåtelig frekk
Nyberg er overrasket over hvor arrogante de falske selgerne er når de forsøker å selge noe de egentlig ikke har.
– I de to ferskeste tilfellene er det utrolig arrogante opptredener. Det er nærmest sånn at de blir sure for at de blir tatt på fersken.
– I den siste saken, som er en pågående sak, er det en person som utgir seg for å være svensk som skriver mail til kjøper om at vedkommende «må komme seg hjem og bake pizza», eller noe slikt, for «nå har du blitt lurt», forteller Nyberg.
– Vi har faktisk sett at noen har kjøpt iPhone og fått en murstein i posten. Selgeren hadde tatt seg bryet med å pakke inn en murstein, forteller kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.
Hun henviser til politiet for å få oversikt over hvordan utviklingen er innen nettsvindel, men det har onsdag ikke vært mulig å få kommentar fra Økokrim i saken.
- SE OGSÅ: Kjøpte gravemaskin - svindlet for 60.000
- SE OGSÅ: Nær rundlurt ved bilsalg på Finn
– Lavt antall falske annonser
Lars Vinden er ansvarlig for forbrukertrygghet på Finn. Han er godt kjent med problemet og sier det tas på alvor.
– Vi har jobbet veldig målbevisst med å heve annonsekontrollen vår og har en del ekstratiltak, som for eksempel SMS-verifisering, som gjør at antall falske annonser er lavt på Finn, sier Vinden.
– Men det kan forekomme. Og vi fraråder generelt at man betaler på forskudd, sier Vinden.
- SE OGSÅ: Finn strammer inn
- SE OGSÅ: Forbrukerinspektørene om svindel på Finn