Hopp til innhold

Satser nytt etter år med trøbbel

Millioner av kroner er brukt på den mangeårige fiaskoen som metrosystemet i Kristiansand har vært. Nå skal det satses det på nytt sanntidssystem for byens busser.

Metroskilt
Foto: Frans Kjetså / NRK

Vidar Ose

Vidar Osle lover informasjon om hvor mange minutter det er til bussen kommer og går.

Foto: NRK

Informasjonstavlene til metrosystemet skulle revolusjonere kollektivtrafikken i Kristiansand, men ble en fiasko. Kun en prisbelønnet M-logo står i dag igjen.

Formålet med tavlene var å vise sann tid for neste bussavgang, men tavlene har aldri virket optimalt. For passasjerene, har det vært en tålmodighetsprøve helt siden starten høsten 2003.

Nytt system på anbud

Nå er fiaskotiden snart over. Dermed går mange års frustrasjon for både passasjerer og byggherre mot slutten, ifølge samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose.

– Vi har avtalt med selskapet Fara som har hatt ansvar for prosjektet at vi parkerer avtalen fra 2003 og satser nytt. Vi forbereder et nytt anbud som ikke bare gjelder metroaksene men hele kristiansandregionen. Da skal vi få til et sanntidssystem, sier Ose.

Det nye systemet skal ifølge Ose ha såkalte informanter ved de viktigste knutepunktene. Dessuten løsninger for de som har smarttelefoner ved de fleste stoppestedene. Ved å laste ned apper kan man få oversikt over når bussen kommer.

– Men alle har ikke smarttelefon?

– Det er likevel en god løsning som ivaretar alles interesse for vi vil fortsette å produsere analoge busstabeller og oppslag på stoppestedene, sier Ose.

Video Ti år med busstrøbbel

VIDEO: År etter år med trøbbel

Trøbbel fra dag én

Bussmetroen ble offisielt åpnet 2. september 2003 av samferdselsminister Torild Skogsholm. Det var da investert 33 millioner kroner i knutepunktene Rona og Trekanten, 25 holdeplasser og et sanntids-informasjonssystem.

Helt fra metrosystemets start var det meningen et nytt sanntidssystem for bussavgang skulle være på plass. Vest-Agder fylkeskommune kjøpte systemet fra selskapet Q-Free i Trondheim.

Systemet var på det tidspunktet ennå ikke utviklet. Problemer oppsto allerede fra dag én. Den første høsten og vinteren besto av enorme innkjøringsproblemer.

Etter et halvt år trodde man store innkjøringsproblemer var overvunnet. Men gleden ble kortvarig. Systemet fortsatte å svikte.

Fara overtok prosjektet i 2005, men lykkes ikke i å få systemet opp å gå. I november 2008 ble tavlene slukket for godt. Involverte parter og leverandøren Fara måtte erkjenne nederlaget.

I dag er det altså klart at Fara er løst fra kontrakten. Etter nesten ti år med et sviktende sanntidssystem er situasjonen nå nullstilt.

Optimist

Mange millioner kroner er brukt, men ifølge Ose er det ikke bare bortkastede penger.


– Noen millioner har det nok kostet, men man skal huske på at vi nå har fått fram strøm til informantene ved disse kollektivknutepunktene og det er det som er kostbart. Det vil vi spare i anbudet som nå skal ut.

– Frykter du fortsatt trøbbel?

– Nei nå skal vi ha en gjennomprøvd teknologi og vi skal leverandører som kan vise til resultater, sier Ose.

For å gardere seg har fylkeskommunen leid inn vedkommende som var prosjektleder for gjennomføringen av sanntidssystemet i Oslo.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Sjimpanser på påskeeggjakt 00:55
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 02 0,87 kr
Dyrest kl. 20 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,8 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %