Det er NHO Agder sin feil at jernbane på Sørlandet blir nedprioritert i forhold til veiprosjekter i forslagene til Nasjonal transportplan.
Det sier gruppeleder i Aust-Agder Senterparti, Kåre Gunnar Fløystad, til NRK.
Sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen er knapt nevnt i forslagene til planen.
Regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen, innrømmer at organisasjonen er mer opptatt av gode og trafikksikre veier i landsdelen fremfor jernbane.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Fyrer løs
Da samferdselsetatene i landsdelen for få dager sine la frem sin ønskeliste over samferdselsprosjekter i landsdelen fra 2014 til 2023, og som man ønsker skal komme med i Nasjonal transportplan, var det veiprosjektene som i stor grad var i fokus.
Jernbanen og sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen stod ikke høyt på ønskelista, og dette får Senterpartiet til å reagere.
Gruppeleder i Aust-Agder Senterparti, Kåre Gunnar Fløystad, fyrer av en bredside mot NHO som han mener har skylden for manglende jernbanesatsing i Agder-fylkene.
– NHO sin strategi med å bare ha fokus på vei har lyktes, og det synes jeg er kjempesynd. Og da havner vi i bakleksa på jernbane, sier Fløystad oppgitt.
– Det fokus NHO har valgt er helt feil, sier han.
- LES OGSÅ:
NHO opptatt av vei
NHO innrømmer at organisasjonen på Sørlandet har vært opptatt av og hatt fokus på at landsdelen må få bedre veier.
Regiondirektør Siri Mathiesen er ikke enig i at det er feilslått strategi å satse på vei fremfor jernbane.
– Når jernbane settes opp mot vei i vår region, så er vår prioritet helt klart vei og veiprosjekter, sier Mathiesen.
I dag skal Kåre Gunnar Fløystad i møte med partikolleger og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Der er målet å løfte jernbanesaken opp og frem.
– Med jernbanen kan vi knytte sammen en mye større region og få en vekst i hele regionen, sier Fløystad.