I tillegg skal E39 mellom Kristiansand og Søgne ferdigstilles om 12 år, med byggestart i 2018.
Det foreslås også fullfinansiering av strekningen Krokå–Langeid på riksveg 9, med byggestart i 2014 og ferdigstillelse i 2017.
Ekstra vekt på vedlikehold
I forslaget står det at Statens vegvesen Region sør legger ekstra vekt på vedlikeholdet av veiene og at driften og vedlikeholdet av riksvegnettet må styrkes samtidig som vegnettet i må bygges ut.
– Vi må også bruke betydelige midler for å ta igjen etterslepet på vedlikeholdet, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik.
– Aldri hatt bedre utgangspunkt
Line Vennesland, som er stortingsrepresentant for Aust-Agder og sitter i Transport og kommunikasjonskomiteen, synes planforslaget er et godt grunnlag for den videre politiske debatten.
– Sørlandet har aldri hatt et bedre utgangspunkt enn dette. Planforslaget viser at vi står sammen om de viktige prosjektene. Nå må vi fortsette å jobbe sammen for at prosjektene gjennomføres og at rammen fortsetter å øke. Dagens regjering økte rammene med pluss 45 prosent forrige NTP, og det er gode sjanser for at dette vil skje igjen, skriver Vennesland i en pressemelding.
– Dette er ikke holdbart
Fremskrittspartiets Ingebjørg Godskesen er ikke fornøyd med forslaget til Nasjonal transportplan. Hun mener at det er altfor lite håndfaste og konkrete forslag som er lagt inn for agderfylkene.
– Dette er ikke holdbart, skriver hun i pressemeldingen.
Dette er forslagene for agderveiene til Nasjonal transportplan
E18:
- Tvedestrand – Arendal. Oppstart 2014–2017 i +45 %-ramme. 2600 millioner statlig finansiering av totalt 3700 millioner.
- Varoddbrua. Full statlig finansiering. Tidspunkt avhengig av planrammen.
E39:
- Gartnerløkka-Breimyrkrysset 500 millioner statlig finansiering 2018–2023 i + 20 % og +45 % ramme. 100 mill. bompengefinansiering av totalt 600 mill.
- Lindelia-Dølebru-Livold. Oppstart i 2018–2023 i + 45 % med delvis bompengefinansiering.
- Livold-Fardal Fullfinansiering i 2018–2023 i + 20 % ramme og i 2014–2017 i + 45 % ramme.
- Udland-Oftedal Fullføring i 2018–2023 i + 45 % ramme med delvis bompengefinansiering.
- Holmenfoss-Try (skredsikring) 150 mill. kr i alle planrammer. Tidspunkt avhenger av planramme.
Riksveg 9 Setesdal:
- Krokå – Langeid Fullfinansiering i 2014–2017.
- Delstrekninger 500 mill. statlig i +45 % ramme. 100 mill annen finansiering av totalt 600 mill.
Riksveg 41/451:
- Adkomst Kristiansand lufthavn Full statlig finansiering, men tidspunkt avhenger av planramme.
Forberedt på nederlag
NRK.no skrev tidligere i onsdag at fylkesordfører og aksjonsleder i Aust-Agder Bjørgulv Sverdrup Lund advarte optimistene før forslagene til Nasjonal transportplan.
- LES OGSÅ: Vil ha 30 milliarder veikroner
- LES OGSÅ: Vurderer fire felts på E39
- LES OGSÅ:–Vi må være forberedt på nederlag
Lund var ikke optimist, men han lovte at han og resten av gruppa skal brette opp ermene for å få det som de vil.
– Det blir et år med knallhard jobbing, det kan du være sikker på, sier Lund.