Venstre-politikeren håper bygging av en høyhastighetsbane vil starte i løpet av en tiårsperiode, og mener det er viktig å komme i gang med planlegginga av hvor traseen skal gå raskt.
– Nå må regionale og lokale samfunnsaktører jobber hardt sammen. Nå må vi få planene raskt klare slik at dette ikke renner ut, sier Dahn til NRK.no.
Sørlandsbanen må kobles med Vestfoldbanen
Sørlandsbanen kommer meget godt ut i utredningen om fremtidig høyhastighetsbaner her i landet.
Ifølge utredningen bør strekningen mellom Oslo og Stavanger bygges ut først.
Forutsetningen er at Sørlandsbanen kobles sammen med Vestfoldbanen.
– Jeg håper byggingen vil starte raskt. I Sverige klarte de å bygge jernbane veldig raskt, og der er det ikke lettere terreng enn det er her. Dette bør ikke nødvendigvis ta 20 år, sier Dahn.
Over 5 millioner reisende per år
Strekningen Oslo-Stavanger, via Tønsberg, Porsgrunn, Kristiansand og Egersund er den strekningen som utredningen anbefaler blir bygget først.
Denne strekningen får cirka en million flere passasjerer per år enn noen av de andre strekningene.
Strekningen Oslo-Stavanger er beregnet å få mellom 5 og 5,5 millioner reisende per år.
Da er det ikke tatt med trafikk på intercitystrekningen Oslo-Porsgrunn.
Et slikt prosjekt bør realiseres i en rekkefølge der parseller/strekninger som gir størst nytte, blir bygget først.
Etter prosjektets oppfatning vil dette være:
- Drammen–Tønsberg–Porsgrunn med hastighet 250 km/t
- Sandnes–Egersund–med hastighet 250 km/t
- Porsgrunn–Kristiansand–med hastighet 250 eller 330 km/t
- Egersund–Kristiansand–med hastighet 250 eller 330 km/t
– Mulighetene er der
Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier utredningen viser at det er fullt mulig å bygge ut høyhastighetsbaner i Norge.
– Vi bygger allerede for høyhastighet på Vestfoldbanen og planlegger Follobanen for det samme. En satsing på høyhastighetsbaner på de lange strekningene vil legge til rette for regional utvikling og økonomisk vekst. Nå trenger vi en debatt om jernbanens rolle i et langsiktig perspektiv, sier Enger til NRK.no.