Hopp til innhold

– Dette er en gledens dag for Sørlandet

Fylkestingsrepresentant for Vest-Agder Venstre, Stein Inge Dahn, jubler over at strekningen mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger er best egnet til å bygge ut for høyhastighetstog.

Lyntog

Venstres Stein Inge Dahn vil sier dagens lyntognyheter er gledelige.

Foto: GABRIEL BOUYS / AFP

Stein Inge Dahn

Stein Inge Dahn fra venstre

Foto: Johanne Tunaal-Larsen / NRK
Elisabeth Enger

Jernbanedirektør Elisabeth Enger

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Venstre-politikeren håper bygging av en høyhastighetsbane vil starte i løpet av en tiårsperiode, og mener det er viktig å komme i gang med planlegginga av hvor traseen skal gå raskt.

– Nå må regionale og lokale samfunnsaktører jobber hardt sammen. Nå må vi få planene raskt klare slik at dette ikke renner ut, sier Dahn til NRK.no.

Sørlandsbanen må kobles med Vestfoldbanen

Sørlandsbanen kommer meget godt ut i utredningen om fremtidig høyhastighetsbaner her i landet.

Ifølge utredningen bør strekningen mellom Oslo og Stavanger bygges ut først.

Forutsetningen er at Sørlandsbanen kobles sammen med Vestfoldbanen.

– Jeg håper byggingen vil starte raskt. I Sverige klarte de å bygge jernbane veldig raskt, og der er det ikke lettere terreng enn det er her. Dette bør ikke nødvendigvis ta 20 år, sier Dahn.

Over 5 millioner reisende per år

Strekningen Oslo-Stavanger, via Tønsberg, Porsgrunn, Kristiansand og Egersund er den strekningen som utredningen anbefaler blir bygget først.

Denne strekningen får cirka en million flere passasjerer per år enn noen av de andre strekningene.

Strekningen Oslo-Stavanger er beregnet å få mellom 5 og 5,5 millioner reisende per år.

Da er det ikke tatt med trafikk på intercitystrekningen Oslo-Porsgrunn.

Et slikt prosjekt bør realiseres i en rekkefølge der parseller/strekninger som gir størst nytte, blir bygget først.

Etter prosjektets oppfatning vil dette være:

  • Drammen–Tønsberg–Porsgrunn med hastighet 250 km/t
  • Sandnes–Egersund–med hastighet 250 km/t
  • Porsgrunn–Kristiansand–med hastighet 250 eller 330 km/t
  • Egersund–Kristiansand–med hastighet 250 eller 330 km/t

– Mulighetene er der

Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier utredningen viser at det er fullt mulig å bygge ut høyhastighetsbaner i Norge.

– Vi bygger allerede for høyhastighet på Vestfoldbanen og planlegger Follobanen for det samme. En satsing på høyhastighetsbaner på de lange strekningene vil legge til rette for regional utvikling og økonomisk vekst. Nå trenger vi en debatt om jernbanens rolle i et langsiktig perspektiv, sier Enger til NRK.no.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %