– Tanken bak det er kjent fra samfunnslivet, at fusjon av forskjellige deler skal gi synergi – mer enn summen av delene. Og det er jo det store spørsmålet, mener de Paoli.
Samarbeidsutfordring
– I utgangspunktet er tanken veldig god og jeg vil gratulere Kristiansand med et fantastisk kulturhus som er enestående, understreker hun, men er redd Kilden kan bli et sentrum for konflikter.
– Det er jo også et eksperiment å satse så mye på at ulike kunstgrener skal kunne bli enige om et kunstnerisk program og kunne få til en flyt. Det kan lett skje det motsatte, at det blir konflikter og interessekamper mellom disse ulike feltene, tror førsteamanuensen.
Ny situasjon for aktørene
Med over 2000 seter fordelt på fire scener og et bruttoareal på over 16 tusen kvadratmeter til en pris av 1.7 milliarder kroner, blir Kilden Norges største kulturhus etter operaen i Oslo.
– Jeg har kikket på organisasjonskartet. Det var veldig klart funksjonsdelt. Så det er en utfordring å få til å tenke helhet og samkjøring når man er fra ulike felt, og kanskje gjennom hele livet har tenkt på å få mest mulig til seg selv, sier de Paoli.
Skal bevise at ting fungerer
Administrerende direktør Bentein Baardson i Kilden, vil bruke det første året på å bevise at samarbeidet fungerer.
– Den største utfordringen er at vi alle må være omforent. Nå skal vi gjennom dette første året bevise at det vi har tenkt holder mål. Vi får se når vi oppsummerer om ett år om dette har lyktes eller ikke, sier Baardson til NRK.
Gir større prosjekter
Han påpeker at fusjonen gir større muligheter og vil heve kvaliteten på oppsetningene.
I Kilden skal operaen, teateret og symfonien samarbeide på de samme prosjektene ved én opera og én musikal i tre år fremover.
Det første er West Side Story som har premiere om tre og en halv uke.
– På grunn av denne fusjonen så har vi 44 mann i grava, og kan dermed spille Leonard Bernsteins originalbesetning, sier Baardson.