Det er oppdrettslaks, eller rettere sagt lakselusen, som har skylden for leppefiske brer om seg. For leppefisk spiser lusen av levende laks i merder. En biologisk og kjemikaliefri metode som stadig blir viktigere i kampen mot lakselus.
Det er bergnebb, berggylt og grønngylt det leveres mest av i Farsund. Fiske foregår i år fra juni og ut oktober.
- Se også:
- Se også:
– Lønnsomt på sikt
NRK var med da fiskerne i Farsund var samlet for å levere ukas fangst. Det er et spennende fiske, sier fisker Lornts Karlsen.
Men om det er til å bli rik av – er han usikker på.
– Lønnsomheten er i perioder bra og i perioder dårlig, sier Karlsen, som fisker leppefisk for første år.
– Det har vært store investeringer første året, men vi håper at vi får levere neste år og at vi da kan se mer lønnsomheten i det når vi ikke har store investeringer i utstyr.
Fiske for fremtiden?
Oppkjøper Andreas Lindholm for Fjordservice i Flekkefjord mener leppefiske er bærekraftig. I en liten fjord utenfor Flekkefjord har det vært aktivt fiske etter leppefisk i ti år, og der har ifølge Lindholm bestanden holdt seg godt.
Så sant fiskerne følger reglene er det ingen fare, mener Lindholm.
– Hvis man følger reglene som er om å vente til fisken ferdig utgytt – og holder deg til minstemålet, så skal det være et bærekraftig fiske framover. Fisken reproduserer seg fort og vokser relativt fort.
– Er leppefiske fremtiden?
– For noen fiskere ja, men absolutt ikke for alle. Det er en tung og krevende jobb og markedet er ikke så stort som folk vil ha det til, sier Lindholm.
Kvalitetskontrolleres
Men mangeårig fisker Olav Køhn fra Farsund frykter for bestanden på sikt.
– Om to, tre, kanskje fire år – så kan bestanden være redusert. Det er mye bergnebb, men jeg er redd berggylt og grønngylt kan knekkes, sier han.
Og fisken må være av topp kvalitet. Veterinær kontrollerer fisken dagen før den leveres.'
– De sjekker at det ikke skade på den. Spesielt er det nøye at det ikke er skader på fiskens munn – på leppene, sier Køhn.
Denne dagen gikk 3500 fisk gjennom nåløyet – og ble fraktet landeveien fra Farsund til Nord-Norge.