Det var noe av det som kom frem da vegvesenet torsdag offentliggjorde sine ønsker frem mot 2023 på en veikonferanse i Arendal.
Omfattende prosjekt
Utgangspunktet er at det skal lages en ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2014 - 2023, og torsdag kom vegvesenet med sin ønskeliste.
Det er Stortinget som bestemmer til slutt, men dagens forslag danner bakgrunn for debatten fremover.
Her er de aktuelle strekningene vegvesenet ønsker å bygge midtrekkverk:
- E18: Dørdal (Telemark) - Sundebru (Gjerstad)
- E18: Akland (Risør) - Tvedestrand
- E39: Gartnerløkka (Kristiansand) - vest for Søgne
Utbyggingene medfører at veiene må bygges ut i bredden, og de omfattende utbyggingene ventes å bli kostbare.
Langsiktig perspektiv
To av midtrekkverkutbyggingene berører E18 i Aust-Agder.
– Grunnen til at vi prioriterer de to strekningene, som begge to er veldig lange, er for å kunne utsette investering av full firefelts-utbygging i et langsiktig perspektiv, sier prosjektleder Solveig Hovda i vegvesenet til NRK.
I Vest-Agder legger vegvesenet opp til å fullføre midtrekkverk fra Kristiansand og forbi Søgne.
- SE OGSÅ: Akjsonerte for midtdelere
- SE OGSÅ: Midtrekkverk i Trybakken
Gul stripe
Samtidig gjorde vegvesenet det klart at de ønsker å fullføre utbyggingen av riksvei 9 fra Kristiansand til Hovden. Vegvesenet ønsker seg bredere vei fra Kristiansand til Hovden før 2023.
– Statens vegvesen har på riksvei 9 prioritert de dårligste og smaleste strekningene, det vil si de som er under 6 meter. Det er de som blir utbedret først, sier Sigrid Hellerdal Garthe i vegvesenet.
– Det vil si at hele riksvei 9 skal få gul midtstripe i løpet av den første 10-årsperioden. Da er vi kommet til 2023, sier Garthe til NRK.
- SE OGSÅ: Færre døde med midtrekkverk
Positiv Bykle-ordfører
Dette er gode nyheter for ordfører Kay Jeiskelid i Bykle.
– Får vi til dette til 2023, så tror jeg vi må være fornøyd, sier Bykle-ordføreren til NRK.
– Da føler jeg at vi har kommet nokså langt, men det mangler finanser, så de må vi ha med, påminner Jeiskelid.