Hopp til innhold

- Vanvittig kjøring

Fjord Cat anklages for hasardiøs kjøring på turen før båten i går måtte innstilles. Flere biler skal ha blitt skadet.

Fjord Cat

I rute igjen: Fjord Cat er i dag i rute igjen etter at båten i går ble innstilt grunnet en skade i skroget. Nå blir skipsledelsen beskyldt for hasardiøs kjøring på turen i forkant av innstillingen. (Arkivfoto)

Foto: unknown / Asbjørn Odd Berge/NRK

Fjord Line må nå svare på krass kritikk fra reisende som var på ombord i bilfergen Fjord Cat på dens tur fra Hirtshals til Kristiansand før den i går ble innstilt på grunn av en skade i en sveis i skroget.

Måtte avlyse seilaser

Fjord Cat måtte i går innstille alle seilasene da den måtte repareres ettar at det ble registrert skader i skroget på båten etter en tur fra Hirtshals til Kristiansand fredag kveld.

Dette førte til at omlag 2500 passasjerer ble skadelidende ved at noen ikke fikk reist i det hele tatt, mens andre selv måtte kjøre fra Stavanger til Kristiansand for å komme seg over Skagerak.

Dette fordi MS Bergensfjord som normalt går fra Stavanger til Hirtshals i går ble satt inn på ruten Kristiansand - Hirtshals og tilbake i Fjord Cats fravær.

Se også: FJORD CAT TIL REPARASJON

John Petter Birkeland fra Karmøy var blant passasjerene på Fjord Cat på den siste turen i forkant av at skaden ble registrert og båten innstilt, og retter sterk kritikk mot Fjord Line. Han sier farten på båten etterhvert ble så stor at båten begynte å slå hardt mot bølgene i sjøen.

Skader på biler

- Unger begynte og grine og folk begynte å spy. Det var til sine tider veldig ubehaglig å være ombord, sier Birkeland.

Ifølge Birkeland, som selv både har jobbet i tankfart og undervist i maritime skoler i en årrekke, måtte det etter turen skrives ut skademelding på hans egen og 10-15 andre biler. Han anslår det totale skadeomfanget til omlag 100 000 kroner.

- Biler som hadde blitt plassert på en rampe i oppoverbakke hadde beveget seg nedover når båten fikk de verste slagene. Ingen biler ble sikret selv om de visste at sjøene var store på vei til Danmark, sier Birkeland.

Ifølge Birkeland var gjengangeren blant passasjerene etter turen "aldri mer Fjord Line".

- Som tidligere sjømann skjønte jeg at skroget fikk en vanvittig påkjenning. Hadde skipet truffet den rette bølgen kunne dette endt med katastrofe, sier Birkeland til NRK Sørlandet.

Ifølge passasjeren var turen cirka en time forsinket, og han er redd kapteinen derfor forsøkte å ankomme reisemålet tidsnok ved å sprenge farten.

Andre passasjerer NRK har vært i kontakt med bekrefter inntrykket Birkedal sitter inne med.

Fjord Line avdramatiserer

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, er kjent med at det var noe turbulens på turen, men stiller seg uforstående til den ramsalte kritikken fra Birkeland.

Ingvald Fardal

Avdramatiserer: Adm. dir. i Fjord Line Ingvald Fardal mener kritikken er overdrevet. (Arkivfoto)

Foto: Ane Lindahl / NRK

- Når det gjelder Fjord Cat, så oppfører den seg litt anderledes enn andre båter. Den har dobbel kjøl og får derfor en litt annen bevegelse. Når det er en viss bølgehøyde og vind og strøm kommer i en spesiell bevegelse, kan det bli litt turbulens, er Fardals forklaring.

Han er kjent med at enkelte personer ble dårlige under turen, men mener dette skyldes vanlig sjøsyke.

På spørsmål om båten var forsinket og om kapteinen derfor kjørte fortere for å ankomme tidsnok, sier Fardal at han ikke har sett loggboken, men at han føler seg trygg på at kapteinen fulgte retningslinjene.

Direktør lover ikke erstatning

Fardal kan uansett ikke love at skader på biler under transport blir dekket av Fjord Line.

- I slike saker vil det som oftest bli en kamp mellom vårt forsikringsselskap og bileierens forsikringsselskap, sier Fardal.

Han sier også at det ikke er sikkert skaden på skroget oppsto på den aktuelle turen. Ifølge Fardal er dette en skade som av og til oppstår på aluminiumsskrog.

- Det er ikke sikkert skaden skjedde på denne turen. Skaden kan ha oppstått over tid, mener Fardal.

Kaptein lover erstatning

Kaptein Jan Richter på Fjord Cat sier båten ikke holdt uforsvarlig høy fart, men at høyere bølger enn det som var meldt gjorde at vurderingen rundt hvilken avstand det skulle være mellom bilene inne på båten ble feil.

Vær og bølgeforhold avgjør hvor stor avstand det skal være mellom bilene.

- Det var en feil bedømmelse fra oss, sier Richter til NRK. Ifølge kapteinen lå båten på mellom 30 og 32 knop hele veien.

Kapteinen benekter at det er tilfelle at farten blir satt opp på avganger som er sent ute.

Også han mener Birkeland overdriver skadeomfanget på bilene noe, men sier at de skadene som oppsto var Fjord Lines feil, og at de som fikk skader på bilene sine etter turen VIL få erstatning.

- Når det er feil bedømmelse fra oss skal dette bli dekket av vårt forsikringsselskap, lover Richter.

Forøvrig er Fjord Cat nå reparert og avgangene til Fjord Line går i dag som normalt.

SE REPORTASJE FRA INNSTILLINGEN I GÅR:

Video Fjordline
null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %