Trygg Trafikk er forundret over at små barn kan sitte løse og usikret i bussen når de er på tur med barnehagen.
Det er store forskjeller i kravene til sikring av barn i personbil og buss og nå ber Trygg Trafikk både barnehagene og kommunene om å skjerpe rutinene når det gjelder transport av de minste.
Trygg Trafikk ber kommunene om å følge Kristiansand kommunes eksempel.
Kommunen har vedtatt en forskrift om at barn ikke skal fraktes usikret i bil eller buss når de er ute på tur.
Kommunene ansvarlige
– Vi får mange telefoner fra bekymrede foreldre. De har liten lyst til å sende barna av gårde, når de ikke blir skikkelige sikret. Samtidig føler vel mange at de ikke har noe valg, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.
Ofte bestiller barnehagene en minibuss eller maxitaxi når de skal ut på tur. Et spedbarn kan fullt lovlig sitte uten bilbelte i kjøretøy registrert som buss, dersom bussen ikke har belter.
I nyere busser er det lovlig å transportere alle barn i kun hoftebelte. Skulle det oppstå en ulykke der barn er usikret, eller sikret kun i hoftebelte, vil det kunne føre til dødsfall eller meget alvorlige skader.
– Vi mener barnehagene ikke bør transportere barn i kjøretøy uten trepunktsbelter. Her har kommunene en jobb å gjøre. De står ansvarlige, sier Sandberg.
Hun ber kommunene følge Kristiansands eksempel. Der skal barnehagebarna fraktes i kjøretøy med trepunktsbelter når de er på tur.
– Jeg tror en del lokalpolitikere ikke har tenkt over problemstillingen. De bør vedta minimumskrav for hvordan de yngste skal sikres, når det offentlige står for transporten, sier direktøren i Trygg Trafikk.
Mangelfullt lovverk
Helst burde barna vært like godt sikret i buss som i bil. Men Sandberg ser at det byr på store praktiske problemer for transportselskapene og barnehagene.
– Forovervendte barnestoler er stort sett enkle å plassere inn i bussen. Det samme er bilputer. Disse gir dårligere beskyttelse enn bakovervendte barnestoler, men er mye bedre enn kun belte, sier hun.
Mange barnehager ønsker å sikre barna best mulig, og ber Trygg Trafikk om hjelp.
– Da forteller vi dem to ting; hva loven sier og hva som er trygt. Det er dessverre to vidt forskjellige ting. Så håper vi inderlig barnehagene følger våre anbefalinger, sier Sandberg.
I dag skjer det heldigvis svært få ulykker med buss der skadeomfanget er alvorlig.
– I Sverige har de hatt en ulykke med omkomne i buss hvert år. Det samme kan skje her. Det verst tenkelige er en større ulykke der mange barn blir rammet, sier Sandberg.