Ryanair bekrefter overfor NRK at selskapet kan være interessert i Kjevik dersom Avinor reduserer flyplass-avgiften eller at næringslivet betaler denne for selskapet - slik de gjør i Haugesund.
Rutetilbudet fra Kristiansand lufthavn Kjevik til utlandet er avhengig av avgiftsnivået og flyselskapenes kostnader.
Nå vil både politikere og næringsliv intensivere arbeidet med å få redusert avgiftene.
- Vi trenger et spleiselag
Lufthavnsjefen på Kjevik vil få flere reisende til flyplassen. I dag velger under halvparten av sørlendingene å reise til utlandet fra Kristiansand lufthavn. Med et lavpris-flyselskap på plass kan flere velge Kjevik.
LES:
I dag møttes representanter fra næringslivet og en nesten fulltallig Agder-benk fra Stortinget for å diskutere Kjeviks muligheter. NHO-leder i Agder, Siri Mathisen, har latt seg inspirere av Haugesunds strategi for å øke flytrafikken - og sier det ligger penger klart.
- Vi har et oppstartsfond der ligger det noen midler, men vi må ha ha ett større spleiselag, inspirert av Haugesund, for å få dette til, sier hun.
Politikerne tror ikke det er ekstrapenger å hale fra staten. Men Dagrun Eriksen (KrF) mener hele Agder-benken likevel må presse på.
- Det er viktig at vi som sørlandsambassadører har et trykk inn mot både Avinor og mot det politiske miljøet som synliggjør at Kjevik er en flyplass som må utvikles, sier Eriksen.
LYD: