Hopp til innhold

Båtførerbevis fra 2010

Men bare personer født i 1980 og utover må ha obligatorisk båtførerbevis. Det har Regjeringen bestemt.

Fritidsbåt

Kun personer født etter 1980 må ha båtførerbevis fra 2010.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Regjeringen har besluttet å innføre obligatorisk båtførerbevis for fritidsbåter fra 1. mai 2010.

- Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs.

Det sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

LES: KRITISK TIL BÅTLAPPEN

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født etter 1. januar 1980.

170 000 personer må ha

Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

Det anslås at rundt 170 000 personer må ha bestått båtførerprøven og skaffe seg båtførerbevis innen 1. mai 2010.

Personer som har tatt båtførerprøven tidligere, slipper å ta prøven på nytt. Det stilles ikke krav til å gjennomføre kurs før prøven avlegges.

Oppfordre alle til å ta båtførerprøven

- Regjeringen har lagt vekt på å lage en enkel og forutsigbar ordning både for de som omfattes av den og for myndighetene som skal håndheve kravene, sier næringsministeren.

LES: NÅ MÅ DU TA BÅTLAPPEN

Regjeringen setter samtidig i gang et arbeid som gjør det mulig å frata personer som er født før 1980, retten til å føre båt og å inndra båtførerbevis ved overtredelse av regelverket til sjøs, slik det er i veitrafikken.

- Jeg vil dessuten oppfordre alle som er født før 1980 som ikke alt har tatt båtførerprøven, til også å ta prøven, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

Hun mener ordningen vil være med å fremme bedre holdninger og atferd på sjøen.

Kritiserer aldersgrensen

Kongelig Norsk Båtforbund er positive til kravet om båtførerbevis, men reagerer på aldersgrensen, ettersom det er de godt voksne som dominerer dødsstatistikken på sjøen.

I 2007 omkom 24 personer og 18 av disse var menn over 40 år.

- Det er nettopp denne aldersgruppen som nå skaffer seg store motorbåter og seilbåter som alternativ til hytte, og hvor de da drar ut på sjøen uten kunnskaper eller erfaring, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund til NRK.

Syvertsen mener det er en myte at det er ungdommen som er verstinger på sjøen.

- I virkeligheten oppfører unge seg veldig bra på sjøen. Dessuten tåler ungdommen å bli snakket til, men prøv å snakke til en 40-50-åring, så får du svar på tiltale, sier Syvertsen.

Etterlengtet krav

Redningsselskapet håper det obligatoriske båtførerbeviset vil gi sjøfarende de nødvendig kunnskapene for å ferdes trygt på sjøen.

- Vi er svært fornøyde med at et lenge etterlengtet obligatorisk båtførerbevis kommer, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet i en pressemelding.

Han mener høy fart og manglende respekt for vanskelige farvann, gjør at ulykkene på sjøen blir mer og mer brutale.

- Våre redningsskøytemannskaper assisterer stadig flere. Både farten og båtstørrelsen har økt så kraftig at båtførere helt uten opplæring er en fare både for seg selv og andre, sier Stene.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Sjimpanser på påskeeggjakt 00:55
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 4,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %