En omfattende rapport om reiselivet i Norge og reiselivsnæringen på Sørlandet spesielt, ble lagt frem i Oslo i formiddag.
Konklusjonen i rapporten er at bedriftene innenfor reiselivsnæringen på Sørlandet ikke er gode nok, men at det finnes lyspunkter.
Det sier Camilla Tepfers som har utarbeidet rapporten.
Hun sier et av problemene for reiselivet på Sørlandet er at naturen er kjedelig.
Kjedelig natur
Camilla Tepfers er partner i rådgivningsselskapet In Future.
Selskapet har utarbeidet rapporten om reiselivsbransjen i Norge, og lagt spesiell vekt på situasjonen på Sørlandet.
- Et av problemene for reiselivet er at naturen er kjedelig, sier Tepfers til NRK Sørlandet.
Hun sier man ofte i reiselivet i Norge henviser til naturen og naturopplevelsene når man skal trekke turister.
- Vi har pen og velholdt natur, men vi har få dyreslag og få områder som er godt ivaretatt. Det vi mangler, som danskene har, er en gjennomtenkt idé på hvordan den helhetlige opplevelsen skal være, sier Tepfers.
Hun sier vi må gjøre mer enn å sette folk ut i naturen og la de ta innover seg roen. Det holder ikke lenger for turistene, mener Tepfers.
Være helhetlig
Hun legger til at Sørlandet har noen fyrtårn i reiselivssammenheng.
- Dere har noen produkter og tjenester som er attraktive, men det dere trenger er å samarbeide mer, sier hun.
På Sørlandet er det hele 13 ulike destinasjonsselskaper. Hvert selskap blir alene for lite og pengene går stort sett til administrative oppgaver.
- Sørlandet må lage en helhetlig visjon og en helhetlig forretningsidé som skal bringe landsdelen videre. Reiselivspolitikk er næringspolitikk og vi er nødt til å se på de lønnsomme arbeidsplassene og de lønnsomme tilbudene, sier hun.