Det sier leder for UP i Agder og Rogaland, Jon Steven Hasseldal.
15 lastebilsjåfører har blitt fratatt førerkortet etter to kontroller på E39 i Mandal og Lyngdal de siste dagene. Hasseldal sier mange av dem ikke skjønner faren ved å kjøre et vogntog i 90 km/t i ei 60-sone.
- Det har vært en voldsom økning i antall vogntog på veiene de siste årene og et arbeidsmarked som er vanskelig. Det betyr at det har vært en del uerfarne sjåfører og en del utenlandske sjåfører - som mangler kompetansen og forståelsen av hvilket potensiale disse vogntogene på 50 tonn har når de kjører i 90 kilometer - og må stoppe på få sekunder, sier Hasseldal.
Skylder på tidspress
Førerkortet ryker i rekordfart fra trailersjåfører på vei gjennom landsdelen. Nå kommer de selv med forslag til hvordan de skal holde seg innenfor fartsgrensa.
- Tidspresset har skylda. I mange tilfeller ligger vi milevis bak personbiler som kjører 10 - 15 km under fartsgrensa - og det får konsekvenser når vi kjører strekningen Stavanger - Oslo, sier en sjåfør NRK snakket med.
Større fart på natta
Ved Lenesfjorden i Lyngdal er farten satt ned til 60 km etter mange og alvorlige ulykker på strekningen. Sjåførene Leif Grude og Terje Bukkvold mener fartsgrensen bør heves når trafikken er mindre.
- Jeg har forståelse for at det er nedsatt fartsgrense på dagtid, men på kvelds- og nattestid bør det være høyere fartsgrense - for da er det liten trafikk, sier en av sjåførene, som mener det da vil bli lettere å holde seg til kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Varsler hyppige kontroller
UP-sjefen har liten sans for forslagene, men appellerer likevel til trailersjåførenes arbeidsgivere om både å lempe på tidspresset og betale fartsbøtene sjåførene blir ilagt - Det gir en dårlig signaleffekt overfor sjåførene å ikke betale, sier Hasseldal.
Politiet mener at tunge kjøretøy som bryter fartsgrensen utgjør en så stor trussel mot trafikksikkerheten at de vil fortsette med kontrollene. - Vi vet at hyppige kontroller gir størst effekt. Vi tror at på sikt så vil de lære, sier UP-sjefen.