Hopp til innhold

En fare i trafikken

- Uerfarne og utenlandske trailersjåfører skjønner ikke konsekvensene av råkjøring.

Sjåfør kjører langs vei (Illustrasjonsfoto)

Illustrasjonsbilde

Foto: Stig Karlo Helstrøm / NRK

Det sier leder for UP i Agder og Rogaland, Jon Steven Hasseldal.

15 lastebilsjåfører har blitt fratatt førerkortet etter to kontroller på E39 i Mandal og Lyngdal de siste dagene. Hasseldal sier mange av dem ikke skjønner faren ved å kjøre et vogntog i 90 km/t i ei 60-sone.

- Det har vært en voldsom økning i antall vogntog på veiene de siste årene og et arbeidsmarked som er vanskelig. Det betyr at det har vært en del uerfarne sjåfører og en del utenlandske sjåfører - som mangler kompetansen og forståelsen av hvilket potensiale disse vogntogene på 50 tonn har når de kjører i 90 kilometer - og må stoppe på få sekunder, sier Hasseldal.

Jon Steven Hasseldal, UP-sjef Agder og Rogaland

UP-sjef Jon Steven Hasseldal.

Foto: Wirsching, Anne / Anne Wirsching/NRK

Skylder på tidspress

Førerkortet ryker i rekordfart fra trailersjåfører på vei gjennom landsdelen. Nå kommer de selv med forslag til  hvordan de skal holde seg innenfor fartsgrensa.

- Tidspresset har skylda. I mange tilfeller ligger vi milevis bak personbiler som kjører 10 - 15 km under fartsgrensa - og det får konsekvenser når vi kjører strekningen Stavanger - Oslo, sier en sjåfør NRK snakket med.

Større fart på natta

Ved Lenesfjorden i Lyngdal er farten satt ned til 60 km etter mange og alvorlige ulykker på strekningen. Sjåførene Leif Grude og Terje Bukkvold mener fartsgrensen bør heves når trafikken er mindre.

- Jeg har forståelse for at det er nedsatt fartsgrense på dagtid, men på kvelds- og nattestid bør det være høyere fartsgrense - for da er det liten trafikk, sier en av sjåførene, som mener det da vil bli lettere å holde seg til kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Varsler hyppige kontroller

UP-sjefen har liten sans for forslagene, men appellerer likevel til trailersjåførenes arbeidsgivere om både å lempe på tidspresset og betale fartsbøtene sjåførene blir ilagt - Det gir en dårlig signaleffekt overfor sjåførene å ikke betale, sier Hasseldal.

Politiet mener at tunge kjøretøy som bryter fartsgrensen utgjør en så stor trussel mot trafikksikkerheten at de vil fortsette med kontrollene. - Vi vet at hyppige kontroller gir størst effekt. Vi tror at på sikt så vil de lære, sier UP-sjefen.

Laserkontroll i Bergen

Hyppige fartskontroller vil på sikt få ned farta, mener UP-sjefen

Foto: Kristin Børnes (NRK)

 

 

 

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %