I disse dager kommer snart smarttelefonen Iphone 6. Og når en ny smarttelefon fra Apple blir lansert, er det mange som kontakter forsikringsselskapene fordi de har "mistet" eller fått "ødelagt" sin gamle mobil.
– Da smarttelefonen ble lansert, var det fristende å tenke at man kvittet seg med den gamle for å få den erstattet med en ny, sier Arne Voll, informasjonssjef i Gjensidige.
Får ikke ny Iphone
Voll forklarer at rutinene er endret etter som erfaringene dukket opp. I dag er rutinen at man forsøker å fikse den smarttelefonen som er ødelagt. Og er den mistet, så blir den erstattet med en tilsvarende og ikke en ny modell.
– Den eneste måten å få ny telefon på, er å spare, sier Voll til NRK.
Han tror nok at det er noen som vil forsøke å skaffe den nye Iphonen på uredelig vis.
– Men jeg tror ikke de kommer så langt, mener Voll.
Også politiet er på vakt mot dem som forsøker å svindle til seg den nye Iphonen.
Markedssjef i Apple i Kristiansand, Jesper Krum, sier det ikke alltid er nødvendig å skifte ut Iphonen.
– Behøver folk å skifte til ny Iphone hver gang?
– Teknologisk ja og nei. Av og til er det en revisjon av en telefon, mens andre ganger kommer det en helt ny telefon på markedet, som Iphone 6, sier Krum.