Seilbåten «Lady Domina» la 31. mars i år ut fra den tropiske øya Saint Martin i det nordøstlige Karibia. Turen skulle gå til Azorene, om Orknøyene og til Norge.
Anders Mosteid (27) fra Akershus er en av de andre savnede nordmennene. Han skal ha opplyst sine pårørende om at turen skulle ta 14 dager, ifølge VG.
Avisa skriver at det var den danske redningssentralen, som etter en henvendelse fra en dansk pårørende, varslet sine norske kolleger.
Kapteinen beregnet en måned
Hovedredningssentralen i Sør-Norge sier til NRK at man har satt i gang en undersøkelse for å finne ut mer om hvor båten kan befinne seg.
Det er sendt ut meldinger til andre båter i området om at man leter etter seilbåten «Lady Domina», men om det skal settes i gang søk etter båten er opp til redningstjenesten på Azorene og den amerikanske redningstjenesten, ifølge redningsleder Ben Vikøren.
– Pårørende til noen av dem om bord er bekymret siden de hadde opplyst om at overfarten fra Karibia til Azorene skulle ta to uker. Men vi har sjekket og har funnet ut at kapteinen ved avgang fra Karibia sendte en e-post til sine pårørende om at han hadde beregnet at turen skulle ta en måned, sier Vikøren.
Han sier kapteinen er den som er best egnet til å gi et anslag om hvor lang tid de kommer til å bruke, og mener ikke det er unormalt at ingen på båten har tatt kontakt med pårørende under overfarten ettersom det ikke er satellittelefon eller annet kommunikasjonsutstyr om bord.
Ikke igangsatt søk
Det har ennå ikke gått en full måned og dermed kan båten fremdeles være på vei. Det er ifølge Vikøren ingenting til nå som tyder på at det har skjedd noe galt med båten.
– Det har ikke gått en måned ennå og ut fra rådende værforhold kan en seilbåt fort bli forsinket ei uke på ei så lang strekning. Nå avventer vi situasjonen, sier Vikøren.
Hovedredningssentralen i Sør-Norge er i kontakt med redningstjenesten på Azorene for å få beskjed hvis båten skulle komme inn i havn.
– Det er alltid utfordringer ved å seile over Atlanterhavet. Man kan fort havne opp i dårlig vær og kan få vind fra ugunstige retninger slik at seilingen kan ta mye lengre tid enn først beregnet, sier Vikøren.