NSB ba i januar Samferdselsdepartementet om å få kvitte seg med sovevognene på Sørlandsbanen mellom Oslo og Stavanger, skriver Stavanger Aftenblad.
Det er i dag 140 sitteplasser og 60 senger på nattoget på Sørlandsbanen.
I gjennomsnitt er 35 senger fulle.
Mener dette er positivt
Markedsansvarlig ved Sørlandsbanen, Dag Brekkan, sier til NRK at dette er mer positivt enn negativt for de reisende på Sørlandsbanen.
– Dette er veldig godt nytt for vår landsdel. Dersom vi får gjennomslag for dette så vil det bli en liten togrevolusjon for de reisende på Sørlandsbanen, sier Brekkan.
Han sier at NSB med dette tiltaket ønsker å styrke togtilbudet på Sørlandsbanen.
– Vi ønsker å styrke Sørlandsbanen fordi vi har den mest konkurranseutsatte togstrekningen i hele landet. Når vi endrer dette så øker vi antall avganger på Sørlandsbanen betraktelig, sier Brekkan til NRK.
– Er det busstilbudet mellom Kristiansand og Oslo og mellom Kristiansand og Stavanger som tar passasjerer fra NSB?
– Nei, ikke bare bussene, men det gjelder hele spekteret av busser, personbil og fly. Vi ønsker å øke avgangene mellom Oslo og Kristiansand fra fem til åtte ukentlige avganger, Kristiansand til Oslo fra fem til åtte, Kristiansand til Stavanger fra åtte til ti, og Stavanger til Kristiansand fra syv til ni ukentlige avganger, sier Brekkan.
Dyrt
NSB mener at det er for dyrt å opprettholde et tilbud med sengeplasser nattetid, samtidig som man ønsker å øke antallet avganger på dagtid.
Brekkan sier det er få som benytter seg av sengene på Sørlandsbanene slik situasjonen er i dag.
Han sier at tilbudet om sengeplasser krever at NSB må operere med to ulike togsett på lokomotivene, og dette koster for mye penger.
NSBs forslag får støtte fra fylkesordførerne i Rogaland, Agder og Telemark, og Samferdselsdepartementet tar en avgjørelse i saken etter påske.