Oljesølet etter Godafoss-forliset er tidenes verste langs sørlandskysten.
Det ble registrert rundt 30 påslagssteder mellom Risør og Mandal etter at lasteskipet Godafoss grunnstøtte utenfor Hvaler i februar 2011.
Havariet til skipet Full City utenfor Langesund i 2009 kostet kommunene i Aust-Agder 3,4 millioner kroner i opprydning, og totalt kostet ryddearbeidene drøyt 250 millioner kroner.
Etter denne hendelsen har Direktoratet for naturforvaltning (DN), med støtte fra Miljøverndepartementet, gått inn for at det skal gjennomføres slike aksjoner bare dersom hensikten er å redde individer av truede fuglearter.
Mattilsynet holder også fast på sitt standpunkt om at oljeskadet sjøfugl ut fra dyreetiske argumenter bør avlives istedenfor å utsettes for vask og forsøk på rehabilitering.
Direktoratet for naturforvaltning har nylig orientert Miljøverndepartementet om dette.
Restriktive til vasking
Blant norske fuglearter er dverggås og stellerand de eneste med så truede bestander at vask og rehabilitering anses som aktuelt.
Begge disse artene har leveområder i Finnmark.
Miljøverndepartementet har tidligere i år støttet direktoratets restriktive holdning til vaskeaksjoner.
Svarene som nå foreligger både fra Mattilsynet og DN, ser ut til å støtte den tidligere oppfatningen om at avliving bør være hovedregelen for oljeskadde måker, ærfugl, alker og andre tallrike arter der bestandene ikke er truet.
Mattilsynet skriver at det er bred enighet om at det vil være anledning til å iverksette svært omfattende tiltak for å hindre utrydding av truede arter, uten at dyrevelferdsloven er til hinder for dette.
Men Mattilsynet framhever samtidig at det er meget betenkelig å opprettholde store lidelser for mange individer i den hensikt å redde en størst mulig andel av disse fra å dø.
I et brev til Miljøverndepartementet viser DN til Mattilsynets vurdering og konkluderer med at det ikke kan anses dyreetisk forsvarlig å rehabilitere andre arter enn de som er truet.