Hopp til innhold

– Det er mer verdt å sponse Sandnes Ulf enn Blackburn

Sandnes Ulf har truffet blink på sponsorsiden. Hovedsponsoravtalen, med hovedplass på drakten, koster omtrent 7 millioner. Det er samme pris som draktreklame hos de svakeste Premier League-lagene, og mer enn Vikings hovedsponsoravtale.

Viking - Sandnes Ulf

Sandnes Ulf drar inn mer enn Viking gjør på sin draktreklame. Her er Vikings Erik Nevland og Ulfs Edier Frejd under cupkampen mellom de to lagene i mai i fjor.

Foto: Tommy Ellingsen / Scanpix

Njål Østerhus

Njål Østerhus, daglig leder i Øster Hus.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi bruker betydelige beløp på Sandnes Ulf, og det er vi stolte av. Vi bruker tett opp under 7 millioner, sier Njål Østerhus, daglig leder for Sandnes Ulfs hovedsponsor Øster Hus.

Ifølge Finansavisen er de 7 millionene som brukes på de lyseblå rundt det samme som en sponsoravtale med det engelske Premier League-laget Blackburn hadde kostet.

– Det er mer verdt å sponse Sandnes Ulf enn Blackburn, mener Østerhus.

Faktisk tjener Sandnes Ulf, som etter fjorårets sesong rykket opp til elitesereien , mer enn Viking gjør på sin draktreklame.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Video Øster Hus sponser Sandnes Ulf

VIDEO: Øster Hus sponser Sandnes Ulf med 7 millioner kroner.

– Ikke dyrt

Morten Gamst Pedersen

Norske Morten Gamst Pedersen er blant stjernene i engelske Blackburn.

Foto: PAUL THOMAS / AP

– Så nå har vi en bedre hovedsponsoravtale enn Viking. Fotballøkonomien er utrolig merkelig, sier styreleder i Sandnes Ulf, Stig Ravndal til Finansavisen.

Njål Østerhus synes ikke sponsoravtalen er for dyr, og mener firmaet tjener mye på avtalen.

– Det er mye penger, men det er ikke dyrt. Med det Sandnes Ulf har fått til de siste årene er vi beredt på å gi gass nå når de har kommet opp i eliteserien. Det gjelder å være lokalpatriot, å støtte og være med der det skjer. Det er en kjempeopplevelse, og en glede. Det vi får igjen er ubeskrivelig. Det å være med å bidra til en slik happening er vi nesten forpliktet til. Det er veldig godt investerte penger, sier Østerhus.

– Helt vilt

Det er begrenset hvor mange man når med reklame på norske fotballdrakter. Tall fra 2010/11-sesongen viste at engelsk Premier League nådde ut til utrolige 4,7 milliarder fjernsynsseere verden over.

– Det er helt vilt. Jeg hadde aldri trodd det skulle koste det samme som et Premier League-lag, sier Hans Martin Nakkim i spillselskapet ComeOn.

Han har jobbet i en årrekke hos internasjonale spillselskaper og har god innsikt i hva draktreklame koster på balløya.

– Sliter i England

Sponsorguru Jacob Lund sier at Norge er blant verdens dyreste sponsormarkeder, men tror prisene vil falle i årene som kommer. Slik er hans forklaring på at Sandnes Ulf drar inn like mye penger i draktreklame som Blackburn:

– Det sier at i enkelte områder av Norge så er markedet veldig bra. I tillegg sier det litt om det engelske markedet, som sliter enormt med sponsorer.