Hopp til innhold

Bybanekontoret betalte 50.000 kroner for én kronikk

Det offentlige kontoret som jobber for å få bybane til Stavanger betalte om lag 50.000 kroner for en kronikk om bybanen i Stavanger Aftenblad.

Kronikken ble initiert av pr-byrået, men betalt av bybanekontoret

Denne kronikken, som stod på trykk i Stavanger Aftenblad 10.07.12, betalte bybanekontoret om lag 50.000 kroner for. Det er Marit Warncke, administrerende direktør i Bergen Næringsråd, som står oppført som forfatter av kronikken.

Kronikken om bybane, som stod på trykk i Stavanger Aftenblad 10. juli i år med tittelen «Bybanen er byutvikling», var i utgangspunktet et intervju med administrerende direktør i Bergen Næringsråd, Marit Warncke.

Men intervjuet ble av PR-byrået Burson-Marsteller omformet til en kronikk, og brukt i forbindelse med avtalen de har med bybanekontoret.

Medarbeideren i byrået brukte, ifølge aktivitetsrapporten som er oversendt bybanekontoret fra Burson-Marsteller, minst 18 timer på arbeidet. Det offentlige bybanekontoret betalte regningen.

Ble intervjuet på kontoret

Marit Warncke, som står som forfatter av kronikken, bekrefter at hun i juni ble kontaktet av byrået Nor PR, som jobbet for Burson – Marsteller i forbindelse med konsulentavtalen med bybanekontoret.

Hun er selv bybanetilhenger og sa ja til intervjuet.

Warncke sier til NRK at hun ble bedt om å si noe om erfaringene med bybanen i Bergen. Det sa hun ja til.

Intervjuet ble gjort på hennes kontor 22. juni og et utkast av intervjuet ble oversendt henne. Ifølge Warncke måtte hun skrive om manuset og hun føyet også til noen momenter. Deretter gikk manuset frem og tilbake mellom henne og PR-byrået.

– Jeg er ikke helt sikker på akkurat når i prosessen det ble klart at det skulle sendes som kronikk, sier Warncke.

Sendt til Aftenbladet

Artikkelen ble returnert til PR-byrået, som igjen sendte det til Stavanger Aftenblad.

Den 10. juli i år sto artikkelen på trykk under tittelen «Bybanen er byutvikling».

På bybanekontorets egne nettsider ble artikkelen lagt ut som en egen nyhetssak med tittelen: «Har Stavanger noe å lære av Bergen?»

Videre het det:

«Næringslivet i Bergen har gått fra å være skeptiker til pådriver for bybane. Hvorfor? Her kan du lese Marit Warncke (adm. direktør i Bergen Næringsråd) sin kronikk i Stavanger Aftenblad av 10. juli, og finn ut hvorfor!»

Les også Grønn By-leder reagerer på nye avsløringer om bybanekontoret
Les også Burson-Marsteller har gjort 700 oppdrag for bybanekontoret
Les også – Svekker bybanekontorets tillit

Bybanekontoret betalte

Det det ikke sto noe om var at kronikken i utgangspunktet var initiert av Burson-Marsteller. Heller ikke at dette i utgangspunktet var et intervju som ble omskrevet og bearbeidet av PR-byråets egen medarbeider.

En gjennomgang av aktivitetsrapporten som Burson-Marsteller har oversendt bybanekontoret, viser at arbeidet med kronikken tok minst 18 timer.

Regningen for arbeidet med kronikken ble oversendt og betalt av bybanekontoret.

Kilder i fagmiljøet mener timeprisen for et slikt arbeid vil ligge på rundt 2.500 kroner. Det vil i så fall innebære en pris for kronikken på mellom 45.000–50.000 kroner.

PR-byråets medarbeider sier i en mail til NRK at han ikke kan kommentere detaljer i et kundeforhold, og derfor hverken bekrefte eller avkrefte omfanget og prisen på jobben som ble gjort.

Les også Venstre: – Det er så kritikkverdig at det går på tilliten løs
Les også Leder i Stavanger AUF fikk e-post fra bybaneleder før avstemningen