Hopp til innhold

Tvinger ansatte til å reise kollektivt

Aker Solutions får ikke de 400 ekstra parkeringsplassene de ønsker. Det vil undergrave forsøket på å få flere til å reise kollektivt til jobb, mener byggesakssjefen i Stavanger.

Aker Solutions

Aker Solutions ønsker 1100 parkeringsplasser når de flytter inn i Jåttåvågen i desember.

Foto: Ståle Frafjord / NRK

Aker får ikke 400 ekstra parkeringsplasser når selskapet 12. desember flytter sine over 2500 ansatte inn i nytt kontorlokale ved Jåttå stasjon.

– Søknaden er i strid med gjeldende reguleringsplan, sier byggesakssjef i Stavanger kommune, Paul A. Paulsen.

Dermed må bedriften nøye seg med de 417 plassene reguleringsplanen tilsier pluss de 300 ekstra som forhandlingsutvalget i Stavanger har godkjent i en overgangsfase. Avslaget om å bygge et midlertidig parkeringsanlegg med plass til 700 biler vil etter det NRK erfarer, bli anket.

Paul A. Paulsen

Paul A. Paulsen er byggesakssjef i Stavanger.

Foto: Stavanger kommune

– Det nest beste kollektivområdet i regionen

– Anken vil da bli behandlet. Enten vil klagen tas til følge dersom det kommer inn opplysninger som gjør at det er grunnlag for det. Hvis ikke går den til fylkesmannen. I utgangspunktet vil den behandles administrativt hvis ikke politikerne ber om å få klagen til behandling, sier Paulsen.

Men det tror ikke leder for kommunalstyret for byutvikling, Kristen Høyer-Mathiassen, vil skje. Saken var i går oppe som en orienteringssak i kommunalstyrets arbeidsutvalg. Mathiassen mener at Aker må klare seg med de tre hundre ekstra plassene selskapet er tildelt ekstra av forhandlingsutvalget.

Kristen Høyer-Mathiassen

Kristen Høyer-Mathiassen er leder for kommunalstyret for byutvikling.

Foto: Høyre

– Jeg er på lik linje som byggesakssjefen her. Vi kan ikke gi Aker Solutions flere parkeringsplasser enn de allerede har fått. Dette er et overordnet opplegg som ligger i kommunedelplanen. Vi har en stor tanke om at parkeringsdekningen skal ned i Hinna park. Det er det nest beste området i regionen når det kommer til kollektivløsninger, og kollektivløsninger skal bare bygges opp etter hvert som utviklingen skrider frem der, sier Høyer-Mathiassen.

– Ikke vits i å anke

Det betyr at over 2500 ansatte må slåss om litt over 700 parkeringsplasser, 300 av dem midlertidig i 2 år. Resten må sykle, gå, ta tog eller buss til jobb. Selskapet er det første som får merke konsekvensene av at politikerne i Stavanger ønsker å bruke færre parkeringsplasser som virkemiddel for å få flere til å reise kollektivt til og fra jobb.

Det er Risa som har søkt om å få opprette et parkeringsanlegg med plass til 700 biler, men Øgreid Eiendom som eier tomten. De varsler nå en anke. Høyer Mathiassen tror ikke det har noen hensikt.

– I mine øyne er det faktisk ikke vits i. Vi kan ikke gi oss på dette som handler om trafikk. Vi har et stort problem når det gjelder trafikk i regionen og vi må gjøre alt vi kan for å få folk over på kollektivløsninger der det er naturlig at de benytter seg av det, sier han.