Hopp til innhold

Stadig flere vil ha bybane

En ny undersøkelse fra Norstat viser at stadig flere innbyggere i Stavangerregionen ønsker seg bybane. Nå er Rogaland Arbeiderparti de eneste som ikke har bestemt seg, og de kan avgjøre i fylkestinget.

Arbeiderpartiet kan bli jokeren i bybanesaken. Partiet er splitta, men fleire heller nå meir mot bybane enn bussvei, og neste laurdag skal de bestemme seg kva dei vil gå for. I går kom sluttrapporten som syner at bybane og bussvei står likt.

Slik kan det komme til å se ut i Breigata i Stavanger sentrum, dersom det kommer bybane.

– Bybanekonseptet er forsterket etter konklusjonen som kom i går, sier Stavangers ordfører Christine Sagen Helgø til NRK.

I går ble den siste avgjørende Konseptutvalgsrapporten om transportutfordringen på Nord-Jæren lagt frem. Kommunene Stavanger, Sandnes og Sola, fylkeskommunen, Statens vegvesen og Jernbaneverket står samlet bak konklusjonen at bybanen er det beste dersom by- og regionalutviklingsperspektivet vektlegges så mye at det forsvarer den ekstra kostnaden i forhold til bussvei.

– Jeg mener at anbefalingen er ganske klar. Dersom en klarer å forsvare kostnadsforskjellen mellom de to aktuelle alternativene så bør man velge bybane, sier fungerende samferdselssjef i Rogaland fylkeskommune Anders Sæternes.

Færre er negative til bybanen

Og mye tyder på at folk er enige med Stavanger-ordføreren og gårsdagens rapport om at bybane vil være det beste for byen.

En helt fersk måling fra Norstat viser at det nå er 55 prosent av de spurte som er positive til en fremtidig bybane. 26 prosent er negative, mens 19 prosent har ingen oppfatning. I forrige undersøkelse, som ble gjennomført i mars var 30 prosent negative til bybanen.

Christine Sagen Helgø

Christine Sagen Helgø (H), ordfører i Stavanger.

Foto: Høyre
Cecilie Bjelland - AP

Cecilie Bjelland, gruppeleder Stavanger Ap.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Stanley Wirak

Stanley Wirak (Ap), ordfører i Sandnes.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Ifølge Norstat er redusert biltrafikk og luftforurensing er den viktigste årsaken til at de spurte ønsker bybane, fulgt av mer presis kollektivtransport.

Stavanger Ap åpner for bybane

Tidligere har Arbeiderpartiet i Stavanger vært en største steinen i sporet for bybaneplanleggingen, men det kan være i ferd med å snu. Gruppeleder i Stavanger Arbeiderparti, Cecilie Bjelland, har tidligere uttalt at hun er for bussvei. Men nå er hun ikke like bestemt.

– Jeg er for den løsningen som gir den beste mulige løsningen på trafikkproblemene i Stavanger raskest mulig. Det er helt klart at bussvei er et kjempebra alternativ, men det er også gode monmenter i forhold til bybane, og de skal vi ta med oss i diskusjonen, sier Bjelland.

Bjelland åpner for bybane, og nå skal Stavanger arbeiderparti vurdere alternativene før de kommer til en konklusjon.

– Vi leser ikke anbefalingen som en konklusjon på noen av alternativene. Den sier vel at her er det gode alternativer, men det er ganske stor forskjell økonomisk, sier Bjelland.

– Fremtiden er bybane

Arbeiderparti- og ordførerkollega Stanley Wirak i Sandnes har derimot aldri tvilt på bybanen. Han mener bybane er det eneste riktige selv om det koster 4 milliarder mer enn bussvei.

– Tenker en kortsiktig så er det billigst med bussvei. Tenker en langsiktig for regionen så må vi innta noen høyder, og legge et godt grunnlag for det nå. Jeg er overbevist om at bybanen kommer før eller siden. Det er bare et spørsmål om vi skal bygge bussvei først, og så legge om til bybane om kanskje ti år. Jeg er helt sikker på at fremtiden blir bybane, sier Wirak.

Nord-Jæren og Sandnes er en av de mest voksende regioner i landet. På Nord-Jæren blir det 100 000 flere innbyggere om et par tiår. Da er det vikitig å tenke framtid nå, mener Wirak.

– Det er dyrt, men det er nå vi står foran den store befolkningsvesken i regionen, så det er nå vi må ta de løftene. Hvis vi ikke gjør det nå er jeg er jeg redd toget går i fra oss, legger han til.

Neste lørdag møtes representantskapet i Rogaland arbeiderparti. Da må Stavanger- og Sandnesfløyen bli enige om en felles konklusjon.