Hopp til innhold

- Bilene bakfra må vente

Kommunaldirektør i Stavanger vil fjerne busslommer. Færre og kortere stopp skal gi flere passasjerer.

Grønn buss i Stavanger

Kommunaldirektør Halvor S. Karlsen vil fjerne mange busslommer i kommunale gater.

Foto: NRK

I dag er det 850 busstopp i Stavanger kommune. Kommunaldirektør for byutvikling Halvor S. Karlsen mener dette er altfor mange.

Kommunaldirektøren vil og ha vekk busslommer. Han mener bilistene får finne seg i å vente bak bussen når den stanser.

Les også: - Det er lavstatus å ta bussen

Les også: - Ansatte bør betale for jobb-parkering

– Forbedret konkurranseevne mot bilen

Kommunalstyret for byutvikling i Stavanger skal torsdag ta stilling til et forslag om å be fylkeskommunen starte det som kalles en «full gjennomgang av holdplass-strukturen.»

I forslaget heter det at reisetid er et av de viktigste kriteriene når folk velger hvordan de vil reise.

– Tiltak som kan redusere kollektivtilbudets reisetid forbedrer bussens konkurranseevne mot bilen, skriver kommunaldirektøren.

Taper et halvt minutt per stopp

Hver gang bussen stanser ved en holdeplass taper den mellom 25 og 25 sekunder, viser analyser som Statens Vegvesen har foretatt. Alle stoppene fører og til ubehagelige kjøreforhold på grunn av nedbremsning, venting og akselerering.

Det sender og en viktig psykologisk beskjed til både busspassasjerer og bilister om at bussen skal fram på bekostning av bilens fremkommelighet.

Kommunaldirektør Halvor S. Karlsen om fjerning av busslommer

Ønsket om færre busstopp kan kollidere med ønsket om at busspassasjerene vil ha kort vei til bussen.

Den riktige avstanden mellom stoppesteder i mellomstore byer skal være rundt 600 meter. I dag ligger mange av busstoppene i Stavanger mindre enn 300 meter fra hverandre.

– På bekostning av bilens fremkommelighet

Kommunaldirektøren ser og for seg at mange av busslommene i fremtiden skal erstattes av såkalte kantsteinstopp.

Dette sparer bussen for å svinge inn og ut av holdeplassene.

Bilene som kommer bakfra må vente. Det mener kommunaldirektøren ikke er noe problem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Buss på Domkirkeplassen

Den riktige avstanden mellom stoppesteder i mellomstore byer skal være rundt 600 meter. I dag ligger mange av busstoppene i Stavanger mindre enn 300 meter fra hverandre.

Foto: NRK

- Det sender og en viktig psykologisk beskjed til både busspassasjerer og bilister om at bussen skal fram på bekostning av bilens fremkommelighet, heter det i forslaget.

– Oppleves negativt for kunden

Direktør i Kolumbus, Odd Aksland, tror på forslaget om færre stopp.

Les også: Skattefrie busskort

Les også: Tar heller bilen

– Hvis det er stopp for hver 200 meter, oppleves det veldig negativt for kunden som sitter i bussen. Det får vi se på sammen med veikontor, fylke og kommune om vi bør kutte ut en del stopp. Selvfølgelig skal både byutvalg og andre få uttale seg, men vi vil gjerne gå opp til en 400, 500 meter mellom hvert stopp, sier Aksdal.

Hva tror du om å ta bort busslommer og innføre færre busstopp?