Avinor kan tenke seg å forskottere penger for å få fire felt på Solasplitten alt fra starten.
- Ja, forskottering kan bli aktuelt hvis det kommer et spørsmål om det. Da vil vi diskutere det med regionen og behandle det internt i Avinor, sier lufthavnsjef på Stavanger lufthavn, Sola, Leif Anker Lorentzen.
Initiativ fra Sola
Arbeidet er alt i gang på Solasplitten, som skal gå fra Forus til Sola og blir hovedforbindelsen mellom flyplassen og Stavanger.
Les også:
Veien blir gjort klar for fire felt på en stor del av strekningen, men bare to er planlagt bygget ferdig i første omgang.
Solaordfører Håkon Rege har lenge ivret for at veien skal få fire felt med en gang.
Les også:
Også lufthavnsjefen mener det er viktig.
- Betyr mye for de reisende
- Vi ser allerede i dag at det er kødannelser morgen og ettermiddag. Det begrenser også mulighetene for å videreutvikle kollektivtilbudet til og fra flyplassen. Alle våre reisende vil ha nytte av at vi får løst opp i den korken som er i ferd med å danne seg i Sømmevågen og inn mot flyplassen, sier Lorentzen.
I følge Solaordfører Håkon Rege koster en utvidelse 28 millioner kroner ekstra. Statens Vegvesen, derimot, mener prisen vil bli 30-50 millioner kroner.
Artikkelen fortsetter under bildet
Uvisst hvor mye
Leif Anker Lorentzen vil foreløpig ikke spekulere i hvor mye Avinor kan bidra med.
- Solasplitten, inkludert Sømmevågen er viktig for lufthavnen. Vi har vært engasjert i dette hele veien og stiller oss åpne for å diskutere spørsmålet uten at jeg skal forskottere noen beslutning nå, sier han.
Politikerne bestemmer
At private er interesserte i å bidra med forskottering for å få Solasplitten fullt utbygd, kom fram på møtet i styringsgruppa for Transportplan Nord-Jæren torsdag.
Fylkesordfører Tom Tvedt er overraska over signalene fra Avinor.
- Jeg tar nå et initiativ til et møte med Avinor, så får vi se hva dette betyr, sier han.
- Så vidt jeg forstår er det snakk om en forskottering, som på et eller annet tidspunkt må betales tilbake. Så fortsatt er det et langt stykke fram, sier Tvedt.