Hopp til innhold

Tidenes priskrig på bleier skal lokke småbarnsfamiliene

Bleieskiftarbeiderne jubler, mens kjøpmennene blør. Bleiekrigen raser i dagligvarebutikkene.

Matvarer

Når småbarnsfamiliene blir tilbudt billige bleier, kjøper de også mer av andre varer. Det er filosofien som driver bleiekrigen.

Foto: NRK

Kampen står om å få barnefamiliene som faste kunder, og kjedene bruker billige bleier som lokkemat.

12 pakker i korga

Kunder NRK møter i dagligvarebutikken fyller opp handlekorga med opptil 12 pakker bleier. For småbarnsfamiliene er bleier en viktig utgiftspost, og derfor betyr priskrigen noe for familieøkonomien.

Elisabeth Hiller har tre bleieunger, og forteller at det går med fire til fem pakker bleier i uka.

– Bleiekrigen forsterker hvor vi velger å ta ukeshandelen, sier hun.

Begynte med Rema

Test av bleier

Bleier helt nede i 12,50 pr pakke var å få kjøpt i Stavanger i går. Illustrasjonsbilde.

Foto: Erik Johansen og Sara Johannessen, Scanpix. Maria Elsness, NRK.

Bleiepriskrigen er nå inne i sin tredje uke. Den starta med at Rema 1000 utfordra Kiwi som har framstått som billigste bleiebutikk. De halverte prisen, og siden har alle de andre kjedene fulgt etter:

– Responsen har vært overveldende, sier Per Tore Solstad, regiondirektør i Rema 1000 sørvest. Han er glad for å være initiativtager til bleiekrigen.

– Alle taper penger

Så glad er langt fra Magne Vathne, administrerende direktør i Coop Økonom.

– Vi taper penger, og våre konkurrenter taper penger. Over tid kan vi ikke holde på slik, sier Vathne.

Samvirkebutikkene, som Prix, Mega og Obs, har også halvert prisene - for å henge med i kampen om å få barnefamiliene som faste kunder:

– En småbarnsfamilie som kunde betyr veldig mye for oss. De handler mye, og hvis vi taper den handelen, så har vi et problem i forhold til markedet, sier Vathne.

Tilløp til hamstring

– Vi tok en undersøkelse på fredag sist uke. Det gikk hundre kunder inn, og åtti av dem kom ut med bleiepakker, sier han.

– Det viser at dette betyr ganske mye for kunden, legger han til, og forteller om tilløp til hamstring blant ivrige småbarnsfamilier.

Lavpriskjeden Kiwi har brukt sin bleieavtale for å få lojale kunder i småbarnsgruppa.Nå møter de motstand, men har denne uka svart med enda billigere bleier - pakker som tidligere har kostet både 50 og 60 kroner ble i går solgt for 12 kroner og 50 øre.

– Tilbud og tilbudsvarer er små øyer av tap av fortjeneste, sier Magne Vathne i Økonom, som tror at bleiekrigen vil vare ennå en stund – til glede for noen, og frustrasjon for andre.