Synes du at fartshumpen i nabolaget ditt fungerer dårlig - eller at humpen du kjører over på vei til jobb er ubehagelig høy?
Det kan hende du har rett.
Stavanger kommune har i alle fall funnet feil ved 70 prosent av de omlag hundre humpene de har målt og kontrollert så langt i år.
For lave
- Vi har fått en del klager i det siste, og vi her leid inn en konsulent til å måle disse humpene for å se om de er i henhold til vår norm, forklarer Sissel Berge - seksjonsleder for vei i Stavanger kommune.
Og de fleste humpene var altså ikke slik Berge og kommunen vil ha dem: Sju av ti var rett og slett konstruert feil.
- Av disse igjen var tre prosent for høye, mens 45 prosent var for lave. Og det er særlig i gater hvor det har vært graving og ny asfaltering at humpene er blitt for lave, forklarer Sissel Berge.
Andre typer feil var at humpene var for lange i kjøreretningen, eller at det over tid var blitt skade mellom hump og vei, noe som kan gi bilistene en følelse av at humpen er for høy.
- Færre humper
Nå ønsker Sissel Berge og Stavanger kommune å være mer tilbakeholdne med å bygge nye fartshumper. Med unntak av gater der det kan bli mye gjennomgangstrafikk - eller gater som går forbi skoler og barnehager - skal det nå alltid gjøres fartsmålinger på forhånd, rett og slett for å sjekke om farten virkelig er et problem.
Og definisjonen på et fartsproblem er at minst 85 prosent av bilene kjører 5 km/t eller mer over fartsgrensen på stedet.
- Mange beboere oppfatter at farten i et område er for høy, men når vi foretar fartsregistreringer, viser det seg ofte at farten ikke er for høy, sier Sissel Berge.
- Tror du de nye og strengere reglene vil føre til færre fartshumper i Stavanger?
- Ja.