– Det har blitt trendy å være positiv til organdonasjon. Det sier Troels Mathisen i Stiftelsen Organdonsjon.
Han er mannen bak en vervekampanje i nettsamfunnet Facebook denne sommeren.
Stiftelsen Organdonasjon opplever en enorm interesse fra folk som ønsker å kjøpe klær og effekter som viser at de har tatt aktiv stilling til donasjons-spørsmålet.
– Jeg er overrasket over at det er noe man skryter så mye av, sier Mathisen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Mange nye medlemmer
Stiftelsen skal denne sommeren kåre Norges donorby, og på Facebook har de nå fått nesten 152.000 medlemmer.
– Vi har laget denne bykonkurransen for å få en by i Norge som er spesielt engasjert i donorsaken.
– Jo flere vi verver i en by jo større blir bevisstheten rundt donasjon i det området, sier Mathisen.
Få sier nei
Det finnes ikke noe donorregister i Norge, og det er familien som må ta stilling til donorspørsmålet. De aller fleste sier ja.
På landsbasis er antall nei på spørsmål om organdonasjon nå på 22 prosent.
Det er det laveste noen gang, og for få år siden var avslagsprosenten på 40 prosent, viser tal fra Oslo Universitetssykehus.
- LES OGSÅ:
Når mange på nettet
I fjor ble det gjennnomført 102 organdonasjoner i Norge, og det ga 429 mennersker nytt liv i gave, ifølge Stiftelsen Organdonasjon.
Avdelingsjef Pål Dag Line ved avdeling for organtransplantasjon ved Oslo Universitetetsykehus tror sosial medier som Facebook kan ha stor effekt på holdningen til organdonasjon.
– De nye mediene som Facebook og Twitter er en veldig effektiv kommunikasjonsmåte som når veldig store grupper av befolkningen, og kanskje også grupper som vi vanligvis ikke når med den tradisjonelle informasjonen vi bruker, sier Line.
Oslo i tet
Stiftelsen Organdonasjon sin vervekampanjen på Facebook avsluttes den 15. August.
Det er prosentvis utvikling som avgjør hvem som blir Norges donorby, og ifølge Stiftelsen Organdonasjon er det Tromsø som foreløpig ligger best ann.
Her kan du se en oversikt over hvor mange nye medlemmer kampanjen har gitt fra de største byene så langt: