Øl og rusbrus er for synlig i dagligvareforretningene.
Det mener senterpartipolitiker Bjarne Kvadsheim.
Kvadsheim vil nå undersøke lovverket for å finne ut om det er mulig å gjøre alkohol mindre synlig i butikkene, skriver Rogalands Avis.
Senterpartipolitikeren er medlem av skjenkeutvalget i Stavanger kommune.
–Skaper store vansker
–Vi fikk et innspill fra en av dem som tidligere var avhengig av den rusen som øl og rusbrus gir. Han mente at det å gå for å handle melk og brød og alltid måtte møte dette berget av ølkasser, og den kalde ølen som står i kjøleskapet, som det første inntrykket i butikken, var en stror utfordring og skapte store vansker, sier Kvadsheim til NRK.
Den tidligere rusmisbrukeren oppfordret Kvadsheim til å arbeide for å gi ølet og rusbrusen en mer diskret plassering.
Senterpartipolitikeren sier han har tygget på forslaget i et halvt år.
–Jeg er jo veldig klar over at slike forslag blir latterliggjort i mediene. Nå er det disse politikerne som vil ut å styre igjen. Nå har jeg likevel stålsatt meg og levert inn et forslag der jeg ønsker å få utredet om vi politikere kan pålegge butikkene å ha en mer diskret plassering av ølet. Det bør ikke være det første du møter når du kommer inn i en dagligvarebutikk, sier Kvadsheim.
–For utfordrende og fristende
Denne utredningen skal nå foretas av administrasjonen i Stavanger kommune. Forslaget ble presentert på et møte i kommunens skjenkeutvalg onsdag.
Senterpartipolitikeren viser til at lignenede tiltak allerede er foretatt når det gjelder røyk og snus i butikkene.
–Det er klart at øl og rusbrus er helt lovlige varer. Jeg forsvarer hundre prosent at butikkene skal få selge det. Jeg synes likevel at det kunne hatt en mer diskret plassering innerst i butikken på en plass der ikke alle, barn, unge og de som allerede har hatt et rusproblem skal være nødt til å passere denne varen bare de skal inn og ha melk og brød, sier Kvadsheim.
Hvis konklusjonen på utredningen blir at politikerne ikke kan pålegge butikkene å plassere ølet mer diskret, er Kvadsheim klar til å gå i dialog med butikkeierne for å få endret praksisen.
–Det er mange butikker som allerede har et bevisst forhold til det og har plassert denne typen varer på en plass der det ikke blir for utfordrende eller for fristende for kundene, sier han.