- Det var kjekt å se at alt fungerte som det skulle da det første toget rullet ut fra Stavanger klokken 05:11. Etter dette har alt fungert som det skulle, sier informasjonssjef i Jernbaneverket Henning Lode.
Dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes er en av de største investeringene i Rogaland med en prislapp på 2,2 milliarder kroner. Fire nye stasjoner er også kommet på plass.
Bompenger
- I historien om dobbeltsporet så er helten, om vi kan kalle det det, må være det politiske klima på 1990-tallet som gjorde det mulig å få dette på plass, sier Odd Arild Kvaløy (Sp), som er leder i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.
Kvaløy var fylkesordfører da de viktige beslutningene ble tatt, og som gjorde det mulig å få finansiert dobbeltsporet.
- Hvis vi ikke hadde fått på plass bompengeringen, som ble endelig godkjent i 1999, så hadde vi aldri hatt noe dobbeltspor. Det var bompengeringen som åpnet opp for at staten betalte for dobbeltsporet, sier Kvaløy.
Det nye dobbeltsporet kan være med på å doble antall reisende fra 2,5 millioner til fem millioner i året innen ti år.
- Nå må kommunene vise vilje til å plassere arbeidsplasser og boligområder slik at en kan dra nytte av de store investeringene som nå er gjort for å få dobbeltsporet på plass, sier Kvaløy.