Hopp til innhold

Heller gratis buss enn rushtidsavgift

Sandnes vil være forsøksregion for at månedskort betalt av arbeidsgiver, blir skattefrie. Det er et bedre tiltak en rushtidsavgift, mener ordføreren.

Pål Morten Borgli, Heidi Bjerga, Thor Magne Seland og Stanley Wirak

Pål Morten Borgli, Heidi Bjerga, Thor Magne Seland, Stanley Wirak og resten av politikerne i formannskapet gikk inn for å utrede rushtidsavgift i går.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Stanley Wirak

Sandnesordfører Stanley Wirak er glad for at Sandnes også gikk inn for å utrede rushtidsavgift, men synes ikke det er det beste tiltaket.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Det vi må se på er om det er noe poeng i å ha rushtidsavgift. Vi har prøvd det før, men det har jo fungert godt andre steder. Kunnskap har vi aldri vondt av, men vi må ha noe som virker, sier sandnesordfører Stanley Wirak.

Sandnespolitikerne sier ja til utredning av rushtidsavgift som i Stavanger, men vil og jobbe for at månedskort betalt av arbeidsgivere blir skattefrie. Det vedtok de i et ekstraordinær formannskapsmøte i går. I forrige uke gikk også formannskapet i Stavanger inn for å utrede rushtidsavgift.

I går ble politikerne enige om en felles formulering i søknaden til staten om såkalte belønningsmidler, men alle partier var klare på at de vil stille noen krav tilbake til staten.

Kolumbus-buss, Hillevåg

Bussene på Nord-Jæren er sjelden fulle.

Kø E39 Motorveien

Hver dag er det kø på E39 mellom Sandnes og Stavanger.

Foto: Axelia Larsen / NRK

– Bussen er sjanseløs dersom den står i kø

– Alle kan parkere gratis, men med en gang arbeidsgiveren legger inn positive tiltak med å ta kollektivtrafikk skal det fordelsbeskattes. Dette er nok dyrt for staten, men la oss bruke vår region som et forsøk og se om det er noe poeng i det, sier han.

Høyre og Frps forslag om at Sandnes kan være en forsøksregion for skattefrie månedskort betalt av arbeidsgivere ble enstemmig vedtatt i formannskapet, og skal nå tas videre.

I dag blir slike goder fordelsbeskatta, men sandnespolitikerne mener et skattefritak vil virke bedre mot trafikkveksten enn rushtidsavgift.

– Hvis bussen står i den samme køen som bilen så har ikke bussen sjans. Derfor må vi gjøre det slik at det blir et førstevalg for folk å ta bussen til arbeid og ikke sitte i samme kø som bilen, sier han.

Venter på penger fra departementene

Nå venter kommunene på Nord-Jæren på belønningsmidler fra staten som et resultat av de vedtatte trafikktiltakene.

– Absolutt. Nå står regionen samlet og viser at vi mener alvor. Nå står vi sammen med Stavanger på det samme vedtaket, og dette har jeg tro på, sier han.

Men om de får penger til skattefrie gratis busskort til alle arbeidstagere er ikke like sikkert.

– Jeg tror det er mange departementer som synes dette er en veldig god idé, men det er som regel Finansdepartementet som er bøygen. Dette har med å endre vår tankegang, og da må vi tørre å gjøre noen slike forsøk for å få ting til, sier Wirak.

Kollektivfelt i Hillevåg

Det har ikke blitt bygget mange kollektivfelt på Nord-Jæren de siste årene. Her er et av dem, i Hillevåg i Stavanger.

Foto: NRK