Hopp til innhold

Frykter at bybanen tar hele kaka

Ordførerne på Jæren er redd for at bybane og bussvei på Nord-Jæren til 30 milliarder kroner vil føre til mindre penger til andre veier i distriktet.

Ordførerne på Jæren er redd for at bybane og bussvei på Nord-Jæren til 30 milliarder kroner vil føre til mindre penger til andre veier i distriktet.

VIDEO: Reinert Kverneland og Olaug Bollestad vil ha bybane på Nord-Jæren, men krever at Staten blir med på spleiselaget. Foto: Anders Fehn/NRK

– Konseptvalgutredningen er nå i sluttfasen og regionen må bestemme seg om hva som skal gjøres fremover for å få et bedre kollektivtilbud. Bussvei eller bybane, sier Gottfried Heinzerling, påtroppende samferdselssjef i Rogaland.

På onsdag ble den siste avgjørende Konseptutvalgsrapporten om transportutfordringen på Nord-Jæren lagt frem, og i går ble en undersøkelse som slår fast at stadig flere av Stavangerregionens innbyggere ønsker bybane presentert.

Gottfried Heinzerling

Gottfried Heinzerling er påtroppende samferdselssjef i Rogaland.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Bybanen et hestehode foran

Det blir kamp om samferdselsmilliardene i regionen. Bussvei koster vel 28 milliarder. Bybane 32 milliarder kroner. Mye penger uansett, men mest taler for bybanen, mener Heinzerling.

– Forskjellen på bybane og bussvei er ikke så stor. Bybanekonseptet kommer et hestehode bedre ut. Politikere og eiendomsutviklere og en del planleggere har større tro på bybanen, sier han.

– Viktig også for Jæren

Også ordførerne sørover fra Nord-Jæren ser at det er nødvendig å gjør noe bilkøene.

– En stor andel av befolkning i Gjesdal kjørere til jobb i Stavanger. Vi står i kø, og det er ikke en god måte å tilbringe arbeidsdagen på, sier Olaug Bollestad, ordfører i Gjesdal.

Bollestad

Olaug Bollestad (Krf) er ordfører i Gjesdal kommune.

Foto: Åse Karin Hansen / NRK
Reinert Kverneland

Reinert Kverneland (H) er ordfører i Time kommune.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Bybanen er også viktig for oss på Jæren. Hvis trafikken inn Sandnes og Stavanger går mer over på bane blir det lettere for oss når vi må kjøre inn til Stavanger. Det er klart at alt som kan lette på trykket på trafikken i området er til fordel for alle. Det er klart at det er en samlet region og folk beveger seg innenfor den regionen, sier Reinert Kverneland, ordfører i Time.

– Innstilt på å lide litt

Begge to mener bybanen er et bedre alternativ enn bussveien.

– En bybane vil være bedre enn en bussvei fordi den vil få et større publikum, men så er det det med pris, sier Kverneland.

Frykten er nemlig at alle samferdselspengene som tilfaller fylket vil gå til Nord-Jæren og bybaneprosjektet.

– Litt må vi nok lide uansett, og det er vi forsåvidt innstilt på, men det spørs hvor mye vi må lide. Vi har småveier som trenger oppussing her også. Skal vi ha en bompengepakke, og folk skal forstå det, så må det komme noe her ute også. Det vi er redde for er at alt skal gå til bybanen. Det blir vanskelig for oss, sier han.

– Kjøttvekten som rår

– Klart det er kamp om pengene. Det ser en jo, og ofte ser jeg at det er kjøttvekten som rår. Dette er et regionalt ansvar, men skal vi kunne bygge bussvei eller bybane må det komme penger fra staten. Vi kan ikke løfte rundt 30 milliarder alene i Rogaland. Da er det ingen ting igjen til firefelts vei til Ålgård, Smiene, Harestad eller andre lokale prosjekter. Vi er nødt til å ha noe igjen til småkommunenene og da må vi også få hjelp fra staten, sier Olaug Bollestad.

Hun får støtte fra nabokommunen.

– Skal vi få dette til så må staten være med på spleiselaget. Det forventer jeg, Time-ordføreren.

Bybane i Stavanger

Bybane i Breigata i Stavanger.

Foto: Modell/Bybanekontoret