Hopp til innhold

Bilister kjører gjennom uåpnet undersjøisk tunnel

Mange bilister respekterer ikke forbudsskiltet og kjører gjennom T-forbindelsen på Haugalandet. – Det kan være svært farlig, mener Statens vegvesen.

Mange bilister respekterer ikke forbudsskiltet og kjører gjennom T-forbindelsen på Haugalandet. – Det kan være svært farlig, mener Statens vegvesen.

►SE VIDEO: Planlagt åpning for denne tunnelen er våren 2013. Likevel benytter allerede flere bilister seg av den.

Prosjektleder i Vegvesenet, Rune Sandven

Prosjektleder i Vegvesenet, Rune Sandven er ikke fornøyd med at bilister ikke respekterer forbudsskiltet.

Foto: Thomas Mortveit / NRK

Skiltet ved tunnelinngangen til T-forbindelsen kan umulig misforstås.

Der står det: «Anleggsområde adgang forbudt for uvedkommende».

Likevel melder H-avis.no om det det er det flere som kjører ulovlig gjennom uåpnede tunnelen mellom Karmøy og Tysvær. Planlagt åpning for tunnelen er ikke før våren 2013.

– Kan være farlig

– Det hender at vi ser private biler kjøre forbi her, ja, sier prosjektleder i Vegvesenet, Rune Sandven.

Han mener de setter egne liv i fare ved å ta denne snarveien.

– Dette er ikke en god løsning for folk som vil ta seg en snarvei. For det første foregår det arbeid i tunnelen og det er mørkt her inne. Bilistene kan derfor komme opp i situasjoner de ikke er forberedt på.

Han frykter at den ulovlig kjøringen skal ende med en alvorlig ulykke, og skulle det skje, kan det bli vanskelig å tilkalle hjelp.

Foreløpig er nemlig tunnelene uten mobildekning.

– Det er helt sort her nede. Derfor er du helt avhengig av at det er folk i nærheten om det skjer noe, sier Sandven.

Vil finne en løsning

På natten er tunnelåpningene lukket ved hjelp av sperringer, mens det på dagtid er det åpent for anleggstrafikk.

Det blir likevel ikke aktuelt å sette opp sperringer på dagtid for å hindre den ulovlige kjøringen.

– Det er ikke aktuelt for oss å stenge, siden det er svært mye anleggstrafikk her. Vi må snakke med entreprenøren og finne ut hvordan vi skal løse problemet på en annen måte, sier Sandven.