Hopp til innhold

Vil beholde forbudet mot flybonus

Høyre tar opp regjeringens forslag om å gjeninnføre bonuspoeng i Stortinget.

Arve Kambe på kontoret sitt på Stortinget

Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe vil ta opp regjeringens forslag om å geninnføre flybonus til de største flyplassene i Stortinget.

Foto: Håvard G. Hagen / NRK

Konkurransetilsynet går inn for at bonuspoeng innenlands kan gjeninnføres på de tre mest trafikkerte rutene i Norge, mellom Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim.

Protestene lot ikke vente på seg da tilsynet kom med sin anbefaling tidligere i år. De mindre flyplassene frykter at de vil få mindre trafikk, og reiselivet i distriktet frykter at de vil tape kunder.

Les også: Sender brev til departementet for å stoppe bonuspoengforslaget

Les også: - Vanlige flypassasjerer sponser de som reiser ofte

Nå tar Høyre tar opp striden om bonuspoeng i Stortinget.

– Regjeringens forslag om å forfordele de fire største flyplassene fremfor alle andre flyplasser er den dårligste løsningen av alle. Enten så bør alle flyplasser og alle flyruter kunne få bonuspoeng, ellers bør man fortsette dagens ordning der ingen får det, sier Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe til NRK.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Haugesund

Haugesund er i dag en av de store kurs og konferansebyene på Vestlandet. Arve Kambe frykter at dette markedet vil skrumpe inn og begrense seg til de fire største byene i landet.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

– Kurs og konferansemarkedet skrumper inn

Høyre-politikeren mener forslaget fra regjeringen i størst grad vil ramme flyplassene Haugesund, Stord, Kjevik, Torp og Rygge.

– De flyplassene som ligger nær de flyplassene som får bonuspoeng, vil tape i konkurransen, både om forretningstrafikk, men særlig når det gjelder reiseliv. Det er mange reiselivsselskaper rundt omkring i landet som har protestert mot regjeringens forslag. Det vil føre til at kurs og konferansemarkedet skrumper inn og konsentreres om de fire største byene, mener Kambe.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Han viser til at kurs og konferanser i enda større grad vil bli lagt til storbyene fordi staten premierer de som ønsker å ta fly dit.

Kambe pendler selv ukentlig mellom Oslo og Haugesund.

Vil opprettholde forbud

Saken har vært ute til høring og er nå under behandling i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Departementet opplyser til NTB at de tar sikte på å komme med en beslutning i løpet av høsten.

Høyre-politikeren mener at den beste løsningen er å videreføre dagen forbud mot flybonuser.

Les også: Opprør mot bonusordning: – Dette er uakseptabelt

Les også: Flybonus i sør kan gi rutekutt i nord

– Det har ført til høy konkurranse i luftmarkedet. Det har ført til billigere priser for forbrukerne. Da må vi se på hva slags endringer som skal til for å fortsette denne gode utviklingen, sier Kambe.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Helganes

Haugesund lufthavn på Helganes vil være en av flyplassene som rammes dersom bonuspoengene blir gjeninnført slik regjeringen foreslår, mener Arve Kambe (H).

Foto: Harald Dale / NRK

– Berører hele landet

Kambe mener det er viktig at saken blir diskutert i Stortinget og har derfor sendt en interpellasjon til fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud.

– Mitt poeng med å kjøre saken i Stortinget er at det her dreier seg om endring av en forskrift. Da kan statsråden gjøre akkurat hva hun vil uten å spørre Stortinget. Derfor er det viktig at vi får en offentlig debatt, der alle partier får si sitt slik at statsråden får med seg disse signalene. Dette er en sak som berører hele landet, sier Kambe.

Han regner med at spørsmålet kommer opp en av de første ukene i Stortingets høstsesjon.

Ti år gammelt forbud

Forbudet mot opptjening av bonuspoeng på innenriks flyreiser i Norge ble innført i 2002. Etter at SAS og Braathens hadde fusjonert og før Norwegians etablering, var det tilnærmet monopoltilstand på det norske luftfartsmarkedet.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har sagt at selskapet aldri hadde sett dagens lys dersom SAS hadde fått fortsette med sitt bonusprogram.

SAS ønsker en gjeninnføring av bonuspoeng innenlands for hele rutenettet. Norwegian er imot, og skriver i sitt høringsnotat at konsekvensen kan bli at selskapet må redusere kapasiteten, spesielt i Nord-Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Store forsinkelser på Stavanger lufthavn etter problemer med radaren på Stavanger kontrollsentral.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har sagt at selskapet aldri hadde sett dagens lys dersom SAS hadde fått fortsette med sitt bonusprogram.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

I strid med EØS-regelverk

Forbrukerrådet anbefaler i sitt høringsnotat å opprettholde bonusforbudet innenriks for å fremme nødvendig konkurranse. Konkurransetilsynet peker også på at bonusprogram har en konkurransebegrensende effekt. Tilsynet foreslår derfor at forbudet opprettholdes, men at det gjøres et unntak for de tre mest trafikkerte strekningene.

Les også: Vil åpne for bonuspoeng på innenlands flyreiser

Tidligere denne måneden kom ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan, til at det norske forbudet mot bonuspoeng innenlands er i strid med EØS-regelverk. Konklusjonen er imidlertid ikke endelig, men del av et formelt åpningsbrev som er sendt norske myndigheter. Norge har to måneder på å svare.