Hopp til innhold

Første skrog til kriserammet verft

Men Karmsund Maritime Service vet fortsatt ikke om de overlever krisen.

Skrog til ankerhåndteringsfartøy hos Karmsund Maritime Service

Skrog til det første ankerhåndteringsfartøy hos Karmsund Maritime Service

Foto: Harald Dale / NRK

Mandag kom det første av i alt fire skipsskrog fra Polen til det kriseramma skipsverftet Karmsund Maritime Services på Karmøy. Siden oktober har verftet vært i krise fordi SR-bank trakk tilbake finansgarantien de hadde gitt. Siden har det vært snakket og forhandlet uten resultat.

- Jeg føler at det skjer lite. Alle skal vente, mens vi ansatte er usikre på fremtiden vår, sier konserntillitsvalgt Helge Larsen.

Handlingslammelse

Konsernleder Margaret Hystad har forhandlet og forhandlet, og deler Larsens frustrasjon.

- Vi skulle hatt en løsning for to måneder siden. Vi har blødd i to måneder. Det har vært en tid som har vært veldig presset. Det er veldig frustrerende. Her er det handlingslammelse, og vi har en situasjon hvor de involverte ikke vet helt hvordan de skal angripe det.

Helge Larsen har som konserntillitsvalgt fulgt den 2 måneder lange prosessen. Han har oppsummert opplevelsene sine i et notat som oser av frustrasjon over alt snakket.

- Sparebanken snakker. Rederiene vil ha båter. Departementet sier at de får beskjed om fra høyeste hold at det handler om å redde arbeidsplasser. Vi ser redningspakker, men jeg lurer på om de pakkene bare er en valgplakat på skjermen.

Arbeidet må vente

Selv om det første av to skrog nå ligger fortøyd rett utenfor vinduet, kommer de ikke i gang med arbeidet før det foreligger en ferdig finansieringspakke.

Skrog til ankerhåndteringsfartøy

Skroget er klart til å fylles med innhold, må foreløpig vente.

Foto: Harald Dale / NRK

Konsernleder Margaret Hystad bedyrer at det fra ledelsen ikke handler om profitt, men om å redde bedrift og arbeidsplasser.

Helge Larsen mener at han med dette som bakgrunn kan peike på de som må handle.

- Jeg synes fremdeles saken er kritisk helt til den dagen jeg ser det er fremforhandlet en langsiktig og trygg løsning for oss mellom bedrift, bank og finansieringskildene deres. Det handler om 150 ansatte her, pluss underleverandører. Så det er 450 ansatte.

For noen dager siden fikk 450 ansatte ved Hydro Aluminium Karmøy beskjed om at arbeidsplassene deres skal bort. Med det som bakgrunn har han et spesialbudskap til toppsjefen i SR-bank.

- Terje Vareberg som er direktør i Sparebank 1 SR-Bank, er også styreleder i Hydro. Han har mange arbeidspasser på sine skuldre, så jeg håper han tar sitt ansvar og er med og drar lasset videre.

Totalpris for alle fire ankerhåndteringsfartøyene ferdig ustyrt er 2, 2 milliarder kroner. Omlag 1, 5 milliarder kroner regnes å overrisle lokalt næringsliv.