Verdens lengste undersjøiske tunnel fra Harestad i Randaberg til Arsvågen i Bokn vil koste 10,2 milliarder kroner.
Det er Statens vegvesen sitt siste overslag for den 25, 5 kilometer lange tunnelen.
Dagens melding fra Vegvesenet innebærer en kostnadsøkning på rundt to milliarder kroner siden det forrige anslaget.
– Dette er en så lang tunnel, så spesiell, såpass mye trafikk og tungtrafikk at vi må velge en standard som svarer til det slik at sikkerheten blir godt ivaretatt. Dermed så blir det en del dyrere enn antatt før, sier prosjektleder Tor Geir Espedal til NRK.
Høyere inntekter
Trafikktallene er også høyere enn tidligere regnet med. Beregninger viser mellom 5000 og 6500 kjøretøyer i døgnet. Det er høyere enn regnet med for to-tre år siden.
Les også:
Les også:
– Prosjektet er ikke så såbart for høye bompenger som andre forbindelser kan være. Her er det veldig stor andel av trafikk som reiser over lange strekninger. Der er det mulig å håndtere noe høyere bompengesatser enn det vi har antatt før, sier Espedal.
Prosjektlederen regner med at fullpris for personbiler som vil kjøre gjennom Rogfast vil ligge på nærmere 300 kroner, mens tyngre kjøretøyer må betale tre ganger så mye.
Les også:
Når Rogfast er ferdig, erstatter tunnelen et av landets mest trafikkerte ferjesamband, Mortavika-Arsvågen. I tillegg blir sambandet Mekjarvik–Kvitsøy–Skudeneshavn lagt ned.
Lyssatte fjellhaller
Det første prisoverslaget i 2009 var på seks milliarder kroner, mens prisen var beregnet til åtte milliarder i Nasjonal Transportplan 2014–2023. Staten er forutsatt å bidra med en milliard til prosjektet.
Tunnelen er planlagt med to løp, med mange nødutganger til det andre løpet i tilfelle brannog røykutvikling. Det blir nødutganger hver 125. meter der det er fem prosent stigning eller mer.
Les også:
Les også:
Kjørefeltene er bredere enn trafikken tilsier, og det blir krabbefelt i stigningen opp mot Arsvågen. Fire lyssatte fjellhaller blir bygget for å bryte monotonien i en så lang tunnel.