Hopp til innhold

Skoleelever vant tur til oljeplattform

Norge skriker etter ingeniører, og oljeselskaper finner stadig på nye måter for å tenne gnisten hos unge. Se video om hvordan skoleungdommen hadde det på oljeplattformen Statfjord B.

Norge skriker etter ingeniører, og oljeselskaper finner stadig på nye måter for å tenne gnisten hos unge. Se video om hvordan skoleungdommen hadde det på oljeplattformen Statfjord B.

►SE VIDEO: Petter Reistad var en av de heldige som fikk være med ut på oljeplattformen

Cathrine Strøm Nøstvold

Cathrine Strøm Nøstvold i VilVite er ikke bekymret for at Statoil med prosjektet driver fokuset mot oljeutvinning alene.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Realfagselever fra Haugesund og Bærum fikk stjerner i øynene, og en opplevelse for livet, da de vant skoletur til Statfjord B.

– Dette er helt annerledes enn jeg hadde trodd, alt er gigantisk her ute, sier Joachim Reiersen fra Skeisvang vgs. i Haugesund etter han har tatt sin livs første helikoptertur ut til Nordsjøen.

– Realfag og teknologi

Reiersen og de andre skoleelevene er nok over gjennomsnittet opptatt av realfag. I tillegg til 50.000 kroner til klassen sin er nordsjøturen premien de får for å ha gitt de beste besvarelsene på oppgaver om energi og forbruk.

Og i fremtiden kan kanskje interessen belønnes med løsningen på verdens energibehov.

– Problemstillingene i oppgavene var knyttet til globale energiutfordringer som hva vi skal gjøre uten elektrisitet, kan vi leve på elektrisitet alene, og hva kan vi gjøre med u-landsutfordringene, sier Cathrine Strøm Nøstvold, rådgiver hos VilVite, vitensenteret i Bergen.

Hun var sammen med elevene på Statfjord B, og er glad for konkurransen de sammen med Statoil arrangerer.

– Statoil har forstått at en med dette får frem interessen for realfag og teknologi. Det viktigste er at elevene ønsker å lære mer om dette, sier Strøm Nøstvold.

Et av svarene som er levert av gruppen fra Nadderud vgs. handler om å ta i bruk solenergi for å bedre levekårene i Afrika.

Her skriver gruppen:

«For vi tror ikke Afrika kan reddes ved betingelsesløs hjelp, men ved hardt arbeid i jakten på et felles mål. Oljen er kanskje det svarte gullet, men solen er en bunnløs diamantgruve.»

Nadderud på helidekk

Det var Tollak Braaten, Petter Reistad og Petter Taule (Nadderud videregående i Bærum) og Simen-Andreas Gjerde, Joachim Reiersen og Kenneth André Sydness (Skeisvang videregående i Haugesund) som ble utropt som vinnere i vår.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Fra årets oppgave

Oppgave 4 – Elektrisitet for kulturell og samfunnsmessig utvikling Du er leder for et stort, globalt fond som ønsker å gjøre en forskjell for de av verdens 1,3 milliarder mennesker som ikke har tilgang til elektrisitet og de 2,7 milliarder som koker i røyken over åpen ild. Hvordan påvirkes folk og samfunn av at de mangler elektrisk strøm og rene kokemuligheter? Og hvordan vil du at fondet skal bidra til å løse denne utfordringen?

Fra årets oppgaver

Storkoste seg på oljeplattform

– Nå kjenner jeg milliarder av kroner bli pumpet opp, sier Petter Reistad, med et smil.

Han holder på et av rørene hvor det kommer olje og gass opp fra reservoaret under havbunnen.

Han kan godt tenke seg å jobbe offshore, etter besøket. Men helst ingeniørarbeid i trygge omgivelser.

Joachim Reiersen

Joachim Reiersen vil bli ingeniør når han er ferdig utdannet.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Jeg vet ikke om jeg ville vært helt nede og jobbet, slik som de som hang under plattformen. Jeg ville nok heller ikke vært helt i toppen, men her i midten kunne jeg nok jobbet sier han.

Også Joachim vil bli ingeniør, men er ikke overbevist om at det blir innen oljenæringen.

– Det får vi se, det er uansett veldig spennende å være her, og jeg tror det vil ta litt tid å fordøye alle inntrykkene, sier Reiersen.

Denne uken fikk de seks resten av premien: Et besøk på Statoil-plattformen Stafjord B.

– Kan være døråpner

Strøm Nøstvold i vitensenteret i Bergen, er ikke bekymret for at Statoil med prosjektet driver fokuset mot oljeutvinning alene.

– Dette er en annen måte å lære på. Mye av det vi har i oppgavene, er temaer en også skal lære om på skolen, sier hun.

Nøstvold håper dessuten konkurransen kan gjøre at flere unge velger realfag, og bruker realfagene til å løse dagsaktuelle problemstillinger – som verdens energibehov.

– Dette kan være en døråpner for nye fagområder innen realfag, tror hun.