– Dette er en av landets dødsveier, og den må utbedres fort, sier Geir Pollestad til NRK.
Konseptvalgutredning (KVU) for strekningen mellom Søgne og Ålgård konstaterer at strekningen har høy prioritet.
Alle ordførerne langs strekningen ønsker seg fire felt, men det gjør ikke Statens vegvesen, som mener det er for dyrt og heller ønsker to og tre felt med midtdelere.
– Må konkretisere hva man ønsker av veien
Stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) håper nå veien innlemmes i neste Nasjonal transportplan (NTP. I en kronikk i Stavanger Aftenblad stiller han seg dessuten kritisk til Statens vegvesens konklusjon om strekningen.
– Nå har utredningene om ny vei mellom Stavanger og Kristiansand kommet et steg videre, og det er ikke lenge til regjeringen skal trekke en konklusjon om hvilket alternativ en vil bygge ut, forklarer Pollestad om hvorfor han tar opp temaet akkurat nå.
- LES OGSÅ: Vil vurdere fire felt Stavanger-Kristiansand
- LES OGSÅ: Krever fire felt på hele E39
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Prislapp på 37 milliarder
Statens vegvesen bommet med 11 milliarder kroner i regnestykket for en ny E39 mellom Ålgård i Rogaland og Søgne i Vest-Agder. Veien var beregnet å koste 25,8 milliarder, men fikk denne uken en ny prislapp på nærmere 37 milliarder kroner.
Vegvesenet ønsker ikke fire felt. Pollestad er imidlertid uenig i vurderingene de har gjort på vei til konklusjonen.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
– Det finnes flere typer fire felts vei. Det de har sagt nei til, er den ypperste og beste kvaliteten, bedre enn den er på motorveien i dag. Jeg mener vi bør bygge en noe enklere firefelts vei, som fylkesvei 44 mellom motorveien og godsterminalen på Ganddal, sier han.
– En god og effektiv vei som vil dekke behovet for transport i mange tiår fremover, tror senterpartipolitikeren.
- LES OGSÅ: Krever fire felt Oslo–Stavanger
- LES OGSÅ: Skal «selge» ny E39 til politikerne
– Kan stå klar om ti til 15 år
– Hvis en samlet regionen ber staten stå for planleggingen, er konkret på hva som skal dekkes av bompenger og hva slags standard en vil ha, tror jeg prosjektet kan ligge godt an i NTP, sier Pollestad til NRK.
– Mitt mål er at denne veien skal komme inn i neste NTP, og at den skal bygges ut helhetlig. Jeg håper at store deler av veien skal være klar om ti til 15 år, legger han til.
- LES OGSÅ: Vil ikke ha fire felt sørover fra Ålgård
- LES OGSÅ: Hareide foreslår smal firefelts E39
- LES OGSÅ: Krever krabbefelt og midtdele
- LES OGSÅ: KrF vil bygge ut E39