Hopp til innhold

– For mye spilling hos barna øker risikoen for spillavhengighet

Både barnehager, skoler og biblioteker over hele landet legger til rette for at små barn skal få lære seg å bruke og leke med digitale nettbrett. Psykologspesialist Bente Arntzen er kritisk til utviklingen.

Barn i Bekketunet barnehage, Stavanger

Bekketunet barnehage i Stavanger er en av barnehagene som lar barna bruke Ipad.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Det er så mange spill jeg liker. Jeg elsker Ipad, sier fem år gamle Dennis Reime i Bekketunet barnehage i Stavanger.

Bente Arntzen

Bente Arntzen.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Han bruker gjerne Ipad-en hver eneste dag, og er ikke alene om det. Psykologspesialist Bente Arntzen er bekymret for den økende nettbrett-bruken blant barn i barnehager og skoler.

Stavanger kommune har kjøpt inn 20 nettbrett til bruk i fire barnehager. I tillegg blir også ansatte på biblioteket i disse dager undervist i nettbrett-aplikasjoner rettet mot barn.

– Hver dag er for ofte

– Mange spill er spennende og gode. Det er mye positivt med dette, men det er viktig å huske på at det er noen som får problemer, sier Arntzen.

Flere av hennes pasienter er barn og unge som er avhengige av å spille data.

Enkelte barnehager bruker nettbrett som Ipad hver eneste dag. Det mener Arntzen er for ofte.

– Spiller de for mye, er risikoen større for at ungene får problemer, fastslår hun.

– Nylig snakket jeg med en ung gutt som jobber for kontrollere bruken av dataspil. Han sa at «For meg ville det vært en veldig dårlig idé å kunne spille data i barnehagen eller på skolen. Da hadde livet mitt blitt vanskeligere.»

– Fire timer går fort

Arntzen mener det i hovedsak er foreldrene som har ansvaret for å sette seg inn i teknologien og eventuelt begrense dataspillbruken for sine barn. Spilling i barnehagen kan ødelegge dette, mener psykologspesialisten.

– Spiller man mer enn fire timer om dagen, er man over på problematsik spilling. Men fire timer kan går fort hvis du både skal spille i barnehagen eller på skolen, og med kamerater om kvelden, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Marthe Sandvik, pedagogisk leder i Bekketunet barnehage i Stavanger

– Vi ser på dette som et pedagogisk verktøy. Ipad-en brukes til tegning, regning og som kart og kompass når vi er på tur, sier Marthe Sandvik, pedagogisk leder i Bekketunet barnehage.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Enkelte foreldre opplever at dersom barnet får mer enn en time om dagen foran skjerm, blir han eller hun vanskelig og umulig. Hvis en allerede i barnehagen bruker en time hver dag, fratar en foreldrene noe av kontrollen, sier Arntzen.

– Barna kjemper om Ipad-en

– Hvis foreldrene er opptatt av å begrense, blir det vanskelg hvis barna får lov i barnehagen, påpeker hun.

Bekketunet er en av Stavanger-barnehagene som lar barna bruke Ipad.

– Dette er veldig interessant for ungene. De kjemper om å bruke den, sier Marthe Sandvik, pedagogisk leder i Bekketunet barnehage.

– Vi ser på dette som et pedagogisk verktøy som er positivt for barna. Den kan brukes til tegning, regning og som kart og kompass når vi er på tur, sier Sandvik.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barn i Bekketunet barnehage i Stavanger

For mye dataspill kan skape spillavhengighet og søvnproblemer. Dessuten kan stillesittingen som følger med, bremse den fysiske utviklingen, sier psykologspesialist Bente Arntzen.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Prosjektleder Tor Inge Hansen forstår Arntzens skepsis, mener mener de er varsomme nok.

– Jeg ser helt klart at digitale verktøy kan misbrukes. Men i barnehagen ser jeg ikke problemet. Vi er bevisste på når vi bruker det, og vi har ikke så mange iPad-er per barn. Dessuten har vi mye utelek hvor Ipad ikke brukes i det hele tatt, sier han.

– Er kreative når vi logger av

I tillegg til at for mye spilling kan gi spillavhengighet, søvnproblemer, og at fysisk utvikling bremses hos barn som sitter for mye stille, er Arntzen bekymret for den mentale utviklingen.

– Det er viktig at barn får kjede seg. Det fremmer kreativitet, påpeker hun.

– Men kanskje viktigere er det at når en logger av, begynner tankene våre å vandre. Vi begynner å dagdrømme, og tenke. Hensikten med dette er både å lagre opplevelser og bearbeide følelser og vanskelige opplevelser, og lære av erfaringene våre, sier hun.