En kartlegging utført at Norsk test viser at 40.000 nordmenn ikke har de kvalifiserte bevisene for å føre båten sin. Det viser at flertallet at norske båtførere gir blaffen i båtlappen.
Høyest risiko i Oslofjorden
Oslo er unntaket fra regelen. I hovedstaden kjører ni av ti båten sin lovlig.
– Oslo har et havnepoliti som har som eneste oppgave å være på sjøen. De har flere båter, og oppdagelsesrisikoen i Oslofjorden er mye større enn her, sier politioverbetjent Åge Vatnedal som er leder for sjøtjenesten i Rogaland.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Åge Vatnedal driver selv med håndheving av sertifikatpåbudet i fjordene i Rogaland. Området er landets versting når det kommer til å ha gjennomført båtførerprøven. Nesten 8.000 rogalendinger med båt mangler båtlappen.
– Når vi ser den store trafikken som vi har i distriktet er det frustrerende. Vi skulle gjerne hatt mer tid på sjøen, men vi er lite folk og har mye annet å gjøre også, sier Vatnedal.
- Les også: Elendige båtførerkunnskaper
- Les også: Færre tar båtførerprøven
- Les også: Vil ha «oppkjøring» til båt
Varsler flere bøter
Kun 34 personer anmeldt for båtkjøring uten sertifikat i 2011.
– Når det blir innført nye regler prøver vi å være medgjørlige, og gjerne gi en advarsel i første omgang, sier Vatnedal.
Det har nå vært påbudt med båtførerbevis for alle som er født etter 1980, i to år. Ifølge Vatnedal skal det fra nå av bli vanskeligere å være ukvalifisert båtfører.
Nå er det slutt på politiets myke linje.
– Fremover nå vil det ikke bli diskusjon. Da vil en bli anmeldt hvis en ikke oppfyller vilkårene, sier han.
Boten for å føre båt uten gyldig bevis er 1500 kroner.
- Video: Båtførerprøven bør utvides
- Les også: – Alle burde tatt prøven
- Les også: Verstingene tar ikke båtførerprøven
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Alle tar lappen i mai og juni
Espen Vik er 17 år gammel og er nå i gang med å ta båtlappen i Sandnes. Ifølge seg selv er han en erfaren båtfører.
– Jeg bare kjører for å ha det kjekt, og det har aldri gått galt. Jeg har kjørt båt i mange år. Det er så vanlig, sier han.
Kurset tar han hos Marinkurs i byen. Stian Rasmussen underviser i et fullsatt klasserom
– De fleste har et forhold til båt før de kommer. Det er i disse to månedene mai og juni at vi opplever et trykk. Det kunne gjerne vert fordelt litt mer utover året, sier Rasmussen.
Tar lappen for å slippe bot
Espens motivasjon for å ta båtlappen er foreldrenes nye båt.
– Jeg tar båtlappen for at vi har fått ny båt, og da forventer foreldrene mine at jeg tar lappen, sier han.
Samtidig innrømmer han at han er litt redd for politiet.
– Det er det å bli stoppet, og få utsettelse på førerkortet og bøter jeg er redd for, sier Espen Vik.