Hopp til innhold

– Fotball på TV bør koste 6-700 kroner i måneden

Det har blitt for billig og enkelt å se eliteseriefotball på TV, mener leder i Vikinghordene, Geir Inge Fiskebekk. Nå ønsker han at prisene settes opp til det tredobbelte.

Viking spelar mot Odd

For lett tilgang til eliteseriefotball ødelegger for tilskuertallene, mener leder i Vikinghordene. Bildet er fra oppgjøret mellom Viking og Odd Grenland i januar i år.

Foto: Ellingsen, Tommy / Scanpix/NTB

Geir Inge Fiskebekk

Geir Inge Fiskebekk har liten tro på Viking i årets sesong, og mener flere tiltak må iverksettes for å få flere tilskuere på kampene; 10-lagsserie, kun helgekamper og dyrere TV-kamper er noen av tiltakene.

Foto: Lasse Hansen / NRK

Bakgrunnen er det store frafallet av tilskuere i norsk eliteserie de siste årene.

Jeg mener det burde koste 6–700 kroner i måneden, av den enkle grunn at vi må prøve å folk tilbake på stadion, sier Vikinghordene-leder Geir Inge Fiskebekk.

– Hvis det ikke er folk på stadion, er det ikke liv på tribunen. Og hvis det ikke er liv på tribunen, er det ikke spesielt inspirerende å sitte hjemme og se kampen på tv med et par trøtte kommentatorer uten bakgrunnsliv. Det er ikke akkurat det jeg synes er kjekt med fotball, sier han.

Fiskebekk mener det har blitt for lett å bli sittende hjemme og se kamp, i stedet for å ta turen ut og se kamp på stadion. Han får støtte fra Klanen-talsmann Svein Erik Bakke.

– Jeg er ikke faglig uenig i det, nei. Når en familie må velge mellom å se kampen hjemme eller bruke 600 kroner på stadion når det er 7–8 varmegrader ... Det sier seg selv hva de velger, sier Bakke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mistet én av tre tilskuere

Klanen

Svein Erik Bakke i Klanen støtter Geir Inge Fiskebekk i at det har blitt for enkelt og billig se Eliteserie-fotball hjemme i stuen. Her står Klanen med et banner som sier at fotball skal spilles i helgen. Et samlet supporter-Norge ønsker å fjerne fredags- og mandagskampene.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

I rekordåret 2007 kom det gjennomsnittlig 10 521 tilskuere til hver kamp i eliteserien. Siden den gang har tilskuertallet gradvis sunket, og fasiten etter årets syv første serierunder er et gjennomsnittlig besøkstall på 7080.

Det er hele 3441 færre tilskuere per kamp enn i 2007, noe som betyr at hver tredje tilskuer er borte.

Viking har på sine tre første hjemmekamper i snitt tatt imot 10 324 tilskuere, noe som er tilnærmet likt fjorårets publikumssnitt. Mye av årsaken til at Viking har klart å opprettholde fjorårets besøkstall så langt i sesongen, er lokaloppgjøret mot Haugesund, som sanket 13 443 tilskuere.

Ellers har også Viking mistet en tredjedel av tilskuerne fra bronsesesongen 2007. Da var publikumssnittet 15 503.

– Tyngre for supporterne

Fiskebekk sier tilskuernedgangen også påvirker de som drar på stadion.

– Det blir ikke den samme atmosfæren. Det blir nesten et ork for oss som skal synge og dra med oss folket. Det er veldig mye tyngre nå enn i 2007, da vi tok bronsemedalje, sier han.

Av åtte seriekamper hver runde, har det i år typisk blitt sendt én tv-kamp på fredag, én på søndag og én på mandag. De resterende fem kampene kan kjøpes i tillegg for knappe 200 kroner. Det har også vært mulig å se kampene på web-tv.

Canal+ har kjøpt tv-rettighetene til å sende seks av åtte kamper hver runde fra 2013 til 2016. I år er det TV2 som sitter på disse rettighetene.

KVINNEFOTBALL

Vegard Jansen Hagen, sportssjef i TV2, mener klubbene må lage et bedre produkt på arenaene. Her med Arna Bjørnar-keeper Erika Skarbø.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix
– Blir feil med blodpris

Vegard Jansen Hagen, sportssjef i TV2, mener det blir feil å skyte abonnementsprisen på tv-kamper i været.

– Det er ingenting vi som formidler hater mer enn tomme stolrader. Det er sørgelig, og det er ingen tvil om at det skaper en negativ spiral. Men jeg tror jobben med å få folk tilbake på tribunene – som er en viktig sak – må begynne helt andre steder enn å lage blodpris på produktet norsk fotball, sier Jansen Hagen.

Han mener tv er med på å skape engasjement rundt fotballen, og mener klubbene må ta sin del av skylden for publikumssvikten.

– Jeg tror ikke dette er mer komplisert enn at vi har hatt lite spenning i topp og bunn, store klubber som ikke leverer, fravær av profiler og – ikke minst – klubbene bør være ærlige på at de ikke gjør en god nok jobb for å lage et godt nok produkt på arenaene.

Svein Graff, informasjonssjef i Norges fotballforbund, mener det er rettighetshavernes oppgave å prissette tv-kampene, og ønsker ikke å kommentere problemstillingen.