Hopp til innhold

Opprør mot bonusordning: – Dette er uakseptabelt

Forslag om bonuspoeng kun på flyruter mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger skaper reiselivsopprør.

SAS fly, passasjerer

Flere mindre og mellomstore flyplasser i Norge frykter for tilbudet på deres flyplasser dersom bonusordningen gjeninnføres til de store flyplassene. Foto: Svein Morten Hagen

– Dette er en alvorlig sak, og det er en sterk konkurransevridning ved å kun innføre bonusordninger på enkelte strekninger.

Det sier reiselivsdirektør i Haugesund, Tore Gautesen.

Han er blitt hærfører for et opprør fra store deler av reiselivet i Norge rettet mot Konkurransetilsynet, utenom de store byene.

Bakgrunnet er et forslag om å gjeninnføre bonusordninger på innenlandske flyreiser, men bare mellom Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Uakseptabelt, sier Gautesen.

– Vi har fått reaksjoner fra hele Norge på utspillet vårt, og jeg regner med det er flere destinasjoner i Norge som slutter seg til dette i løpet av dagen. For dette er en stor utfordring.

– Kan være katastrofalt

Hotel Rica Maritim i Haugesund er avhengig av kurs og konferanser, og gjestene som er på vei inn til dagens kurs.

– Vi synes det er uheldig å gi bonusordninger til noen destinasjoner, og ikke andre. Vi er redde for at konferansebrukere kan velge destinasjoner der de får bonuspoeng, sier en bekymret hotelldirektør Johan Hjelmaas til NRK.

– Dette er et lite spøkelse for oss at vi kan bli nedprioritert og falle ut av en slik ordning. Det kan være katastrofalt, fortsetter han.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Hotel Rica Maritim

Rica Maritim i Haugesund frykter konsekvenser dersom bonusordningen ikke vil gjelde deres nærmeste flyplass.

Foto: Rica Hotels

Frykt i Sandefjord

Alf Reidar Fjeld

Lufthavnsjef Alf-Reidar Fjeld.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

På Sandefjord lufthavn Torp sitter lufthavnsjefen med en uggen følelse.

– Det vil være konkurransevridende mellom Gardermoen og Torp. Vi har en ganske omfattende trafikk til de store byene Bergen, Trondheim og Stavanger, og vi vil miste mange reisende til Gardermoen ettersom de vil få bonuspoengene, sier Alf Reidar Fjeld til NRK.

– Hva tenker du om et slikt forslag?

– Jeg synes det er spesielt at de ikke har problematisert den konkurransevridende effekten det har på nærliggende flyplasser.

– Fare for disse flyplassene

Konkurransetilsynet på sin side mener derimot at bonusordninger på de mindre flyplassene vil virke mot sin hensikt, og heller skape monopol.

– Det er fare for at konkurransesituasjonen vil kunne forverres betraktelig, særlig på de mindre rutene. På flere av de mellomstore rutene kan det og være fare for at selskapet med det minst attraktive bonusprogrammet blir nødt til å redusere kapasiteten.

Det skriver konkurransetilsynet i sin vurdering.

Mener trafikken er robust hos de største

Stort trafikkgrunnlag på de største flyplassene er grunnen til at bonusordningen blir anbefalt på disse rutene.

– Vi vurderer at konkurransen er tilstrekkelig robust på disse tre mest trafikkerte rutene i landet til å anbefale at disse unntas fra bonusforbudet, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til Konkurransetilsynet.no .

Med tre største rutene menes Oslo ‐ Trondheim, Oslo ‐ Bergen og Oslo ‐ Stavanger.

Tilsynet mener derfor at videreføringen av bonusforbudet skal sikre forbrukere og næringsliv fortsatt konkurranse på ruter med lavere passasjergrunnlag.

– Begrunnet frykt

Tore Gautesen

Reiselivsdirektør i Haugesund, Tore Gautesen, sier forslaget til bonusordning er uakseptabelt.

Foto: Privat

Det er derimot flyplasser utenfor bonusforslaget helt uenige i. De frykter at bonusfordelene de store byene får slår negativt ut.

– Det er en begrunnet frykt. Det er en grunn til at flyselskapene har bonusprogram. Dette er sterke virkemidler, og kan være tungen på vektskålen når noen skal velge seg inn i et forbund eller skal ha en stor konferanse, sier reisedirektøren i Haugesund.

Han håper nå Konkurransetilsynet ser på reaksjonene som er kommet, og ikke minst myndighetene som til slutt skal avgjøre om bonusordningen gjeninnføres.

– Vi kan ikke akseptere dette. Det er klar tale fra de lufthavnene og regionene som blir rammet av dette forslaget, sier Gautesen.