Hopp til innhold

Skrur opp prisene etter lyn og torden

NextGenTel mener flere lynnedslag den siste tiden ødelegger kundenes rutere, og øker derfor prisene fra 1. mars. – Det har ikke lynet mer de siste årene, sier SINTEF-forsker.

NextGenTel

NextGenTel skrur opp prisene.

Foto: NextGenTel

– Dette er en tjeneste vi har tilbudt gratis i mange år, men vi har sett en veldig økning i antall rutere som må byttes ut de siste årene, sier markedssjef Lasse Marøen i NextGenTel.

– Lynet ødelegger rutere

Bredbåndsleverandøren krever fra 1. mars 19 kroner ekstra fra bredbåndskundene etter det selskapet betegner som klimaendringer.

NextGenTel bytter ut titusener av ødelagte rutere hos sine kunder årlig, og har vurdert å kutte ut tjenesten etter flere stormer i landet.

– Vi merker alle og enhver at det har vært mye lyn og torden den siste tiden, med stormer og uvær i landet vårt. Det gjør at vi har måttet bytte ut flere rutere, og vi har vurdert om vi i det hele tatt skal fortsette å ta ansvar for å fikse dem, sier Marøen.

Mer lyn for 10 år siden

Frank Dahlslett

Forsker Frank Dahlslett.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Forsker Frank Dahlslett ved SINTEF er ansvarlig for lynregistrering i Norge. Han mener det lynte mer for 10 år siden enn i dag.

– Det er ikke grunnlag for å si at det lyner mer nå enn tidligere. 2003 var et år med mye lyn, og det lynte mye mer da enn det har gjort de siste årene, sier han.

Uværene i Norge i høst førte til litt flere lynnedslag i landet, men Dahlslett ser ikke en grunn til prisøkningen.

– Det lynte kanskje litt ekstra i forbindelse med stormene i høst og rundt jul, men antall nedslag er ikke veldig høyt, sier han.

– Vi ser at vi har byttet ut flere rutere på grunn av lynskader de siste årene, men jeg vet ikke om det er tilfeldig at våre kunder er rammet av dette, sier Lasse Marøen i NextGenTel.