Hopp til innhold

NAF vil lære deg å bremse ned før rundkjøringen

Bilister er mer opptatt av å komme først inn og ut av rundkjøringene enn av trafikksikkerhet, mener NAF-leder. Nå ønsker han seg fartshumper.

Tjensvollkrysset

Tjensvollkrysset i Stavanger byr på utfordringer når det kommer til kjøremønster i rundkjøring.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– I dag er det litt hasardiøst å kjøre i rundkjøringen til tider, sier Lars Petter Endresen i NAF.

Han mener bilister er mer opptatt av å komme først inn og ut av rundkjøringene enn av trafikksikkerhet.

– Kjører som med forkjørsrett fra venstre

– Systemet er slik at bilister har vikeplikt for dem som allerede oppholder seg i rundkjøringen. I dag har det blitt slik at de som kommer fra venstre tror at de har forkjørsrett, så i praksis fungerer rundkjøringen litt motsatt av høyreregelen, sier han.

Randabergrundkjøring

Rundkjøring på Randaberg.

Foto: Stine Strander

– En ser ofte at når folk ser at en bil kommer fra høyre speeder de opp for at de skal være først inn i rundkjøringen i stedet for å bremse ned å ta hensyn til trafikkbildet, legger han til.

Vil ha fartshumper foran rundkjøringen

Nå foreslår Endresen et prøveprosjekt som han mener kan være med å løse problemet.

– Det hadde vært interessant å gjort et eksperiment ved å satt opp fartshumper rett foran alle fire innløpene til rundkjøringen slik at folk hadde vært nødt til å bremse ned. Jeg ville sett hvordan det hadde virket i en kort periode, sier han.

– Kan ikke ha humper i bakker, eller i bussruter

Rune Svendsen er leder for trafikkseksjonen ved Stavanger politistasjon. Han mener det må tas en konkret vurdering i de enkelte rundkjøringene.

– Noen steder kan det sikkert være egnet, men andre steder er det ikke det. Det er mange hensyn å ta som går på utforming av kryss. Hvis det er bakke, humper og glatt har det vist seg å være en dårlig kombinasjon. Da blir bare bilene stående og spinne og skaper kø. En kan heller ikke legge fartshumper før rundkjøringer der det kjører buss, sier Svendsen.

Politiet ønsker seg heller store rundkjøringer

Han tror neppe Endresens forslag blir gjennomført.

– Hvis en bygger store fartshumper før rundkjøringene kjører nok folk roligere, men det er nok neppe noe som blir aktuelt. Det er kriterier for å legge ned slike humper. En kan ikke legge dem hvor som helst, sier han.

Svendsen forteller at politiet de siste årene har jobbet for å bygge større rundkjøringer enn før.

– Da blir bilene tvunget til å kjøre i en halvsirkel og ikke bare rett frem. Det å akselerere inn i en rundkjøring er uansett et soleklart brudd på vikepliktsregelen, og hvis politiet observerer det blir det en reaksjon. Når en bygger store rundkjøringer blir det et tryggere trafikkmiljø fordi at folk får bedre tid til å reagere, sier han.

Reaksjoner fra lytterne

Radiosaken ble sendt i NRK Rogalands morgensending mandag og vakte sterke reaksjoner fra lytterne.

Amund Birkeland:

– Jeg trodde det var en aprilspøk. Det har jo ingen hensikt. Tenk på utrykningskjøretøy og alle som skal forbi. Det man skulle gitt var en oppfordring til å kjøre fornuftig. det er noen som kjører knallhardt, men vanligvis går fet bra.

Svein Emil Stueland:

– Det har ingen hensikt, og ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Når folk får slike reguleringen bruker de neste anledning til å speede opp. Vi kjører med total egoisme i trafikken og det passer ikke inn. Trafikken er et fint spill, og hvis folk ikke følger reglene går det galt.

Stein Ove Kjørmo:

– For det første vil jeg si at det ikke er mange rundkjøringer i Rogaland. Det er to i Stavanger og en i Haugesund. Alle de andre skal fungere som et kryss ifølge vegsjefen i Rogaland. Lurer de på å sette opp humper kan de dra til Møllebukta og se hvor lang kø humpene der skaper. De må tenke miljø. Jeg er yrkessjåfør og synes det fungerer greit slik det er nå.

Per Jan Haugland:

– I utgangspunktet er jeg imot fartshumper, men jeg ser der hvor det er to felt inn i rundkjøringene at der hadde det kanskje vært en god idé. Vi som kjører lastebil har problemer med at personbiler kjører i feil felt bare for å komme før oss ut av rundkjøringen. Hadde det vært fartshumper hadde det kanskje stoppet idiotene som prøver å snike seg foran hele veien. Det hadde ikke vært dumt å prøvd det i hvert fall. Personbiler tar ikke hensyn til større kjøretøy. De vet ikke hvor tunge de er.

Geir K. Torgersen:

– I Brasil har man vikeplikt fra høyre i rundkjøringen, og der er problemet løst. Fartshumper er ikke løsningen.