Hopp til innhold

Mener fysiske krav skremmer videregående-elever fra gymtimene

Antall videregåendeelever som tar gym som privatister er mangedoblet på to år. Årsaken er økte krav til prestasjon i faget, mener forsker Idar Lyngstad.

Gymlærer Linn Økland

Lærer Linn Økland (t.h.) har kroppsøving på Godalen videregående skole i Stavanger, og synes det er utfordrende å legge så stor vekt på elevenes prestasjoner. - En del kan dette bakpå, frykter hun.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

Hundrevis av elever i videregående skole kommer våren 2012 til å gå opp til eksamen i kroppsøving som privatister.

Idar Lyngstad

Idar Lyngstad.

Foto: Høgskolen i Nord-Trøndelag

Dette skyldes at elevene føler økt press til å prestere fysisk i faget, ifølge rapporten fra arbeidsgruppen Idar Lyngstad ved Høgskolen i Nord-Trøndelag har vært en del av.

– En del elever som media har brakt i tale, har knyttet valg av privatisteksamen til en opplevelse av tiltagende prestasjonspress i kroppsøving, skriver gruppen i rapporten som ble levert Utdanningsdirektoratet i sommer.

Kan ta teorieksamen i stedet

For eksempel hadde to av fylkene med størst økning, Rogaland og Akershus, til sammen 400 privatister i vår. 209 i Rogaland, og 183 i Akershus. To år før var det 22 i Rogaland og 38 i Akershus.

I Vest-Agder tok 70 elever privatisteksamen i gym våren 2011.

Opplæringa i faget skal medverke til at elevane opplever glede, inspirasjon og sjølvforståing ved å vere i rørsle og samhandle med andre.

Fra læreplanen i kroppsøving

Siden 2008 har videregående elever kunne erstatte kroppsøvingen med en fire timers teoretisk eksamen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Varmer opp

Færre elever vil være med i gymtimene. I Rogaland økte antallet privatister på eksamen i kroppsøving fra 22 i 2009 til 209 to år etter.

Foto: Tonje Eide / NRK

Førstelektor Lyngstad har funnet tydelige tegn på at det er nettopp kravet til prestasjon som har ført til at færre vil delta i gymtimene.

– Privatisteksamen like attraktivt

– Faget har blitt organisert slik at det nå har ferdighetsvurdering og delvis testing av fysiske ferdigheter. Dette er fjernt fra at kroppsøving skal være lystbetont, og ha noe med egen helsetilstand å gjøre, mener Lyngstad.

– Formidlingen av faget fungerer ikke så godt, at alternativet med privatisteksamen blir like attraktivt, mener han.

At lærerne må legge større vekt på prestasjon når de skal vurdere elevene, støttes av lærere NRK har snakket med.

Linn Økland og Elona Louis, gymlærere på Godalen videregående skole

Linn Økland og Elona Louis.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

– Elever kan dette bakpå

Gymlærere på Godalen videregående skole i Stavanger, Linn Økland og Elona Louis, synes det er utfordrende å legge så stor vekt på bare prestasjoner.

– Personlig synes jeg det er dumt. En del elever har ikke de samme forutsetningene som de som er dyktige i drett, og da kan de dette bakpå, mener Økland.

De forsøker likevel å se forbi prestasjonene, mener Louis.

– Vi ser på innsatsen. Hvis eleven er pliktoppfyllende, møter opp i hver time og gjør sitt beste ut fra egne forutsetninger, og jeg ser framgang, legger jeg selvfølgelig vekt på det, sier hun.