Hopp til innhold

Går til sponsorsøksmål

Skagen Fondene går til sponsorsøksmål mot norske skattemyndigheter.

Stavanger tinghus, inngangsparti
Foto: Wenche Lamo Hadlan d

Forvaltningsselskapet krever at avtaler som er inngått med humanitære organisasjoner gir skattefradrag på lik linje med sponsing av idrett og kultur.
Saken er den første i sitt slag her i landet og kan få store konsekvenser både for bedrifter og en rekke humanitære og allmennyttige organisasjoner i Norge.

Ikke samsvar

-Skagen Fondene har sponset en rekke slike organisasjoner over flere år, men likningsmyndighetene er ikke enig i at dette kan betegnes som sponsing. Bakgrunnen er at man mener det ikke er samsvar mellom ytelse og det organisasjonene gir tilbake, sier advokat for Skagen Fondene, Finn Eide i Deloitte.

Rettsaken kommer opp for Stavanger tingrett i juni og er svært prinsipiell.

Avtale

Sponsing er en foretningsmessig avtale mellom parter hvor man betaler for kommersielle rettigheter til å utnytte et varemerke, arrangement, person eller organisasjon som gjenytelse. I skattesammenheng sees sponsing på som utgifter til innekts ervervelse.

Penger som gis til humanitære organisasjoner er tradisjonelt blitt karakterisert som gave eller en donasjon hvor gjenytelsen er liten eller fraværende.

Utnytter

Skagen Fondene mener imidlertid at selskapet utnytter avtalene i en grad som bør gi skattefradrag på lik linje med andre sponsorformål.

-Det er meg bekjent første gang en slik sak er oppe for retten. Praksis har vært at sponsing av idrettsarrangement stort sett går greit – da ser man reklameverdien i dette. Men når det gjelder samfunns- eller allmennyttige er det ikke like lett å se verdien som sponsoren får tilbake. Det mener i alle fall skattemyndighetene, sier Eide.

Skatt Vest – som er part i saken – ønsker ikke å kommentere søksmålet.

Titalls millioner

SOS Barnebyer, Leger Uten Grenser, Children at Risk Foundation og Kon-Tiki museet er noen av de organisasjonene som Skagen Fondene har sponset med flere titalls millioner de siste årene.

Selskapet mener at dette er snakk om rene sponsoravtaler på lik linje med avtaler som inngås med organisasjoner og arrangementer knyttet til kultur og idrett.

Penger på spill

Sponsormarkedet i Norge utgjør om lag 3,5 milliarder kroner årlig. Allmennyttige formål og organisasjoner som ikke driver med idrett eller kultur er de senere årene blitt et mer attraktivt sponsormål.

Flere hundre millioner skattekroner står på spill og ikke minst store, fremtidige inntekter for organisasjonene.

1,5 milliard

En undersøkelse NRK Rogaland har foretatt blant store og profilerte bedrifter i Rogaland viser at 60 bedrifter har brukt nær halvannen milliard kroner på sponsing eller gaver til prosjekter i eget fylke de siste fem årene. Ingen vet hvor stort det totale sponsormarkedet er.

Les også Sponser for 1,5 milliarder kroner

Bedriftene er spurt om hva de har sponset eller hvem de har gitt gaver eller donasjoner til på over 50 000 kroner. En rekke av disse bedriftene har inngått avtaler med humanitære eller allmennyttige organisasjoner de siste årene.