Hopp til innhold

Rødt lys for bilen, grønt for bussen

Biltrafikken skal holdes igjen til fordel for kollektivtrafikken. Rogaland ber nå om over en halv milliard statlige kroner for å få flere til å reise kollektivt på Nord-Jæren.

Lyskryss

Over en halv milliard kroner planlegges å brukes på kollektivfelt, flere ekspressbussruter til Forus, holdningskampanjer og tilrettelegging for syklister. I tillegg skal biltrafikken holdes igjen for å slippe bussene frem.

Foto: Heiko Junge / Scanpix

Samferdselssjef i Rogaland, Gunnar Eiterjord, sier at planen om å få over en halv milliard statlige kroner over de neste fire årene, er ambisiøs.

- Men den innebærer en pakke av tiltak som er viktige hvis vi skal klare å løse de utfordringene vi har innen transport, sier han. Vi håper vi får mest mulig.

Håper på bedre uttelling

Det er staten sin belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområder som Eiterjord håper skal sikre regionen totalt en halv milliard kroner til og med 2013.

Etter at ordningen ble etablert i 2004 har byområdet på Nord-Jæren fått totalt 122 millioner av potten. Nå håper samferdselssjefen altså på langt bedre uttelling.

- Dette skyldes at staten har økt denne belønningsordningen betydelig, sier Eiterjord. Samtidig søker vi nå om en fireårig avtale, og det er viktig i forhold til forutsigbarhet når det gjelder satsing på kollektivtrafikk.

- Også mener vi at vi er i ferd med å få en enda sterkere satsing på miljøvennlig transport på Nord-Jæren, og da er det viktig at staten bidrar, sier han.

Holder igjen biltrafikken

Pengene skal gå til kollektivfelt, flere ekspressbussruter til Forus, holdningskampanjer og tilrettelegging for syklister.

Og ikke minst skal lyskryss, blant annet på riksveg 44 mellom Stavanger og Sandnes, og på Madlaveien i Stavanger, bygges om slik at bussen får grønt lys, mens bilene må stoppe.

- Ønsket er å få bussen raskere frem, og da blir det også slik at vi holder igjen biltrafikken, sier Eiterjord. Bussen får prioritet, mens biltrafikken må vente.

Men det viktigste er miljøbevisste trafikkanter, sier samferdselssjefen.

- Hvis de fleste av oss var villige til å reise kollektivt eller ta sykkelen én til to dager i uken i snitt, så ville vi bli kvitt alle de trafikkproblemene vi har, avslutter Eiterjord.