51 personer er evakuerte fra boreriggen Songa Dee etter at den ble truffet av forsyningsskipet Far Grimshader mandag kveld.
–Noen av de evakuerte oppholder seg på en annen rigg i nærheten mens andre er tatt til land, opplyser redningsleder Nils Ole Sunde ved Hovedredningssentralen på Sola til NRK.
Forsyningsskipet henger tirsdag morgen fast i ankerkjettingen til Songa Dee.
–To båter holder Far Grimshader i en avstand på rundt 70 meter fra plattformen, sier Sunde.
Det blåser sørlig liten kuling i området. Bølgehøyden er tre meter og arbeidet med å frigjøre forsyningsskipet er svært krevende..
Evakuering
Kollisjonen mellom forsyningsskipet
og boreriggen skjedde like sør for Alvheimfeltet i Nordsjøen, 130 nautiske mil vest-nordvest for Stavanger.Ifølge Hovedredningssentralen fikk skipet motorstans, og havnet i berøring med riggen.
Pressesjef Anders Bang-Andersen sa til NRK ved 23.30-tiden at de ved hjelp av to Sea King-helikoptre gikk i gang med evakuering av deler av de 100 som befant seg på plattformen.
- Vi evakuerer dem som oljeselskapet Marathon petroleum selv ikke synes er tvingende nødvendige å ha på plattformen. Det er nokså vanlig i slike situasjoner, sa Bang-Andersen, som karakteriserte situasjonen som alvorlig.
Fikk kontroll
Men ved 23.40-tiden var situasjonen under kontroll. Skipet skal ikke ta inn vann.
– To fartøy er kommet til og har slept supplyskipet vekk fra plattformen, sier administrerende direktør Karl Johan Bakken i Farstad Shipping til
.Det skal være 14 personer ombord på forsyningsskipet, og ingen skal ha blitt skadet.
(Artikkelen fortsetter)
- Ikke fare for lekkasje
Beredskapsleder Svein Harald Glette ved Petroleumstilsynet sier til
at oljebrønnen på «Songa Dee» er sikret og boreutstyret er koblet fra.Også Marathon petroleums informasjonsrådgiver Kari Arnøy sier til Bergens Tidende at det ikke være fare for oljesøl fra riggen.
- De holdt på å gjøre klar for produksjon, men de skal ikke ha vært ferdig oppkoblet, sier informasjonsrådgiver Kari Arnøy.
Frisk bris og liten kuling
«Far Grimshader» er eid av Farstad Supply AS og drevet av Farstad Shipping. Ifølge skipsregisteret
ble skipet sist sjekket for ganske nøyaktig ett år siden - uten anmerkninger.For tiden blåser det sørlig frisk bris til liten kuling ved ulykkesstedet.