Hopp til innhold

Gripende om Jesu lidelse

En gripende, men også springende forestilling, mener vår anmelder om mysteriespillet under Pasjon 2008.

Pasjon 2008 Mysteriespill

Duc Mai-The som Jesus møter barna i tempelet.

Foto: Dag Knudsen

Stavanger Domkirke er den perfekte kulisse for en reise i Jesu lidelseshistorie. Mysteriespillet, som hadde premiere i går kveld, er det tredje i rekken.

Spillet fremstår i år i helt ny drakt, med nytt manuskript av Svein Harry Schöttger Hauge, som også har regien, og ny musikk av Bodil Vossgård Mathisrud fra Stavanger Symfoniorksester

Å velge det gode

De har lagt vekt på at det gode og det onde eksisterer ved siden av hverandre i verden til alle tider, men at mennesket har mulighet til å velge det gode.

Samtidig er også forestilligen en reise gjennom Jesu liv på jorden - fra fødsel til korsfestelse og gjennopstandelse.

Det gjør at svært mye skal med i en halvannen times forestilling, og til tider går kronologien utover muligheten til fordypelse i sentrale temaer.

 

Pasjon 2008 Mysteriespill

Duc Mai-The som Jesus og Hallgjerd Byrkjeland som Maria.

Foto: Dafg Knudsen

Mye skal med

Når for eksempel folket vil ha Jesus som opprørsleder i kampen mot de romerske undertrykkerne, svarer han dem:

"Du finner ingen ekte frihet ved å gå i fiendens fotspor"

Hans budskap er at de undertrykte ikke må bruke fiendens egne våpen, men tvert i mot elske sin fiende som seg selv - et komplisert, og tidsakuelt tema, som kunne vært utdypet nærmere.

Det samme gjelder stykkets hovedtema menneskets frie valg. For på et tidspunkt sier Jesus til Judas: "Gjør det du er bestemt til." Mens en av fariseerne like etter svarer Judas, når han får anfektelser etter å ha forrådt Jesus: "Du har gjort ditt valg".

Igjen et sentrale tema som forsvinner litt når man skal fortelle hele historien, komplett med mirakler og latterlig romersk konge og rydding av templet...

Gripende i store partier

Likevel er mysteriespillet i Stavanger Domkirke blitt en gripende forstilling i store partier.

Det skyldes ikke minst Stavanger Domkirke som spillested. Nennsomt tatt vare på med lite annen staffasje enn stemningsfull bruk av lys og praktfulle kostymer.

Og det skyldes samspillet mellom musikk, korsang, dans og skuespill. Når alle disse faktorene får spille sammen i scener som får tid og ro til å utvikle seg, blir det vakkert og intenst, mens andre scener blir mer springende og til dels skrikende.

Stor innsats fra mange

I alt 130 medvirkende er på scenen. Et fåtall av dem er profesjonelle - her er barn og unge dansere og flere kor som alle gjør en formidabel innsats.

I sentrum står likevel Jesus sjøl, spilt av Duc Mai-The. Han er sterk, men samtidig sårbar, og han gjør akkurat det det skorter litt på ellers i forestillingen. Gjennom kontrollert spill, får han fram Jesu indre opprør. Og det er da - når pasjonen blir en indre kraft, uten utvendige proklamasjoner - at forstillingen blir virkelig intens. Da er Pasjon 2008 på sitt beste.

Pasjon 2008 Mysteriespillet

Duc Mai-The gjør en sterk versjon av Jesusskikkelsen.

Foto: Dag Knudsen