I sitt alternative budsjettforslag vil Arbeiderpartiet (Ap) bruke en milliard kroner til kollektivstasing i de fire største byene i Norge.
I Stavanger ønsker Ap å benytte pengene på ekstra buss, som de håper vil få flere til å velge kollektiv transport fremfor bil.
– Vi tror på at en kickstart kan endre de kollektive vanene våre i denne regionen. Det vil kanskje få mange ut av køen, og kanskje får det oss til å reagere på en helt annen måte når det gjelder buss, sier Ap-politiker Cecilie Bjelland.
- LES OGSÅ:
Få tar bussen
– Men er det ikke viktigere med et bedre tilbud enn at bussen blir gratis?
– Vi tror på begge deler. Det er viktig med flere ruter slik at bussen kommer raskere frem, men også gratis buss for å få oss til å handle på en annen måte, sier Bjelland.
Hun forteller at Stavanger-regionen skiller seg ut i den forstand at svært få benytter seg av det kollektive tilbudet. Derfor mener hun det viktigste er å få Rogalendingene til å tenke på en ny måte.
- LES OGSÅ:
– Må bli mer effektivt
På byterminalen møter politikerne mange forbipasserende. En av dem er Erik Eltervåg, som selv bruker bil i hverdagen.
– Det er et bra forslag, men om det nytter gjenstår å se. Her i byen bygger og bygger vi, men det blir gjort lite med veiene, men hvis dette funker og folk setter bilene sine hjemme, så er det kjempebra, sier han.
Men om gratis buss er svaret, er han usikker på. Den travle hverdagen gjør at mange velger det mest effektive fremkomstmiddelet, som i dag er bil.
– Det er mange familier som har to biler for å få den hektiske hverdagen til å gå opp. Om det vil fungere er jeg usikker på, men en milliard er mye penger, så jeg vet ikke, sier Eltervåg.
– Hvis det ble lettere å ta buss, ville du valgt det?
– Ja, det er klart det, jeg jobber her i sentrum, så det hadde vært veldig bra, sier han.
- LES OGSÅ:
Ungdom vil ha gratis buss
Maren Molland Amundsen, leder i AUF Stavanger, er svært opptatt av å utbedre det kollektive tilbudet i Stavanger.
– Det er en av de viktigste sakene vi har i programmet, og det at vi kan stå å dele ut brosjyrene på et blunk tyder på et stort engasjement for å få gratis buss, sier AUF-lederen.
De unge er svært opptatte av dette, og ifølge Amundsen har flere unge hun har snakket med i dag gitt uttrykk for at de ville tatt mer buss om det var gratis.
To som støtter AUF-lederen er venninnene Gitte Krohn-Pettersen og Kamilla Wold. De tar selv buss i hverdagen og er veldig positive til forslaget. De tror flere vil ta buss om den blir gratis.
– Jeg håper det skjer, du sparer noen kroner på det, sier Krohn-Pettersen.