Hopp til innhold

Orkestrene dropper nye norske komponister

I fjor var kun fire prosent av den fremførte kunstmusikken norsk og under 50 år gammel. Nå tar symfoniorkestrene grep, og inviterer til norsk musikkfest i anledning grunnlovsjubileet.

Stavanger symfoniorkester fremfører Nils Henrik Asheims «Grader av hvitt»

Stavanger symfoniorkester øver på Nils Henrik Asheims «Grader av hvitt», et av få nye, norske kunstmusikk-verk som blir spilt av et symfoniorkester.

Foto: Anett Johansen Espeland/NRK

– Det blir fort litt for mainstream. Det er som om Grieg lyser som en ensom lyspære, og ellers er det mørkt, sier komponist Nils Henrik Asheim.

Nils Henrik Asheim

Stavanger Symfoniorkester har valgt et verk av Nils Henrik Asheim som sitt bidrag til feiringen av norsk musikk denne høsten.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Det er vanskelig å nå gjennom til symfoniorkestrene for unge, norske komponister.

– Det virker som programmeringen ofte er bundet av hva utenlandske solister og dirigenter har på repertoaret og har lyst til å gjøre, sier han.

Og tallenes tale er klar. I 2013 spilte de sju orkestrene i oversikten til Norsk Teater- og Orkesterforening til sammen 1915 verk med kunstmusikk. Av disse var bare 175 samtidsmusikk fra de siste 50 år, og av disse igjen var bare 74 norske. Det tilsvarer fire prosent.

«Ja, vi elsker»

Ingrid Røynesdal

Ingrid Røynesdal, er leder i Norsk Orkesterlederforening og administrerende direktør i Oslo-Filharmonien.

Foto: CF Wesenberg, kolonihaven.no

Med dette, og grunnlovsjubileet i bakhodet, satser de åtte største orkestrene i Norge på norsk musikk. De feirer jubileet med et samarbeidsprosjekt som har fått tittelen «Ja, vi elsker».

Hvert orkester spiller konsert i hver sin by musikk av et knippe av de fremste norske komponistene gjennom 200 år. Konsertstafetten starter i Stavanger i kveld og avsluttes i Bodø 27. november.

– Dette er første gang orkestrene samarbeider på denne måten. Vi har sammen lagt opp en løpende Norgesstafett over to måneder, der målet er en storslått, felles feiring av norsk musikk, sier Ingrid Røynesdal, leder i Norsk Orkesterlederforening og administrerende direktør i Oslo-Filharmonien.

– Vanskelig å formidle samtidsmusikk

Trude Marit Risnes

Trude Marit Risnes, direktør i Stavanger symfoniorkester etterlyser bedre formidling av samtidsmusikken.

Foto: Privat

Turneen er en utmerket anledning til å vise fram norsk musikk til et stort publikum, en sjanger som ofte er utfordrende å formidle, mener direktør i Stavanger Symfoniorkester, Trude Marit Risnes.

– Det er en kjent sak at det dessverre er en utfordring å få publikum til å engasjere seg i en del av samtidsmusikken, sier hun.

– Jeg tror det må en slags oversettelse til, vi må ta formidlingsaspektet på alvor slik at man aktualiserer det for flere gruppe enn samtids og kunstmusikken evner å gjøre i dag, sier hun.

Konsert med monolog og skuespill

Nils Henrik Asheim er en samtidskomponist som er bevisst på hvordan det er mulig å nå et bredere publikum, mener Risnes.

Hans «Grader av hvitt» fra 2007 er et av de utvalgte stykkene i «Ja vi elsker». Monodramaet om en kvinne som forlater sin mann i isødet på Grønland skal framføres med både film og skuespiller på scenen.

– Jeg tror at det å komme til en konsert som er en forestilling like mye som en konsert, er bra for publikum, sier Asheim.

Skuespiller Lena Kristin Ellingsen skal framføre monologen som Johan Harstad har skrevet til Asheims musikk, og med film rullende på et stort lerret i bakgrunnen.

Stavanger symfoniorkester fremfører Nils Henrik Asheims «Grader av hvitt»

Skuespiller Lena Kristin Ellingsen framfører monologen som Johan Harstad har skrevet til Nils Henrik Asheims musikk.

Foto: Anett Johansen Espeland/NRK

Savner flere kvinnelige komponister

Fremgangsmåten hylles av Norsk Komponistforening.

– Vi ser en positiv utvikling som vi håper at videreføres med stor satsing på norsk musikk. Samtidig ser vi også at kjønnsbalansen fortsatt er veldig skjev, og vi håper at orkestrene blir flinkere til å framføre kvinnlige komponister, sier administrativ leder i Komponistforeningen, Vemund Bergland.

Som Maja Ratkje. Hun har for anledningen skrevet verket Paragraf 112 som vil være åpningsverket på seks av konsertene.

Direktør i Stavanger Symfoniorkester, Trude Marit Risnes, mener publikum som tør å åpne seg for samtidsmusikken, har mye godt i vente.

– Ofte ligger kunsten litt foran samfunnsutvikling, og det er det som gjør det så uendelig spennende. Den fanger ikke bare opp krigsaspektet, men også det sjelelige aspektet, som mange synes er vel så interessant, sier hun.

30 verk av 19 komponister

Det skal spilles i alt 30 verk av til sammen 19 norske komponister – i kronologisk rekkefølge:

Johan Svendsen (1840 – 1911), Edvard Grieg (1843 – 1907), Johan Halvorsen (1864 – 1935), Eyvind Alnæs (1872 – 1932), Fartein Valen (1887 – 1952), Ludvig Irgens-Jensen (1894 – 1969), Harald Sæverud (1897 – 1992), Geirr Tveitt (1908 – 1981), Finn Mortensen (1922 – 1983), Arne Nordheim (1931 – 1910,) Lasse Thoresen (1949 - ), Magnar Åm (1952 - ), Rolf Wallin (1957 - ), Nils Henrik Asheim (1960 -), Jon Øivind Ness (1968 - ), Bjørn Skjelbred (1970 -), Maja Ratkje (1973 -), Jan Erik Mikalsen (1979 -) og Ørjan Matre (1979 -).

Orkestrenes konsertdatoer:

  • Stavanger Symfoniorkester, torsdag 2. oktober
  • Trondheim Symfoniorkester, torsdag 9. oktober
  • Bergen Filharmoniske Orkester, torsdag 16. oktober
  • Oslo Filharmoniske Orkester, torsdag 23. oktober
  • NRK Kringkastingsorkesteret, torsdag 30. oktober
  • Det Norske Blåseensemble, torsdag 6. november
  • Kristiansand Symfoniorkester, torsdag 13. november
  • Nord-Norsk Opera og Symfoniorkester, torsdag 27. november